بررسی شیوع استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به کلیندامایسین ناشی از مقاومت ماکرولیدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  از آنجایی که روند میزان بروز عفونت های مختلف ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس در حال افزایش می باشد، استفاده از آنتی بیوتیک های موثر مانند کلیندامایسین برای درمان عفونت های سیستمیک و موضعی ناشی از این ارگانیسم های بیماریزا رو به گسترش است. ارگانیسم های مقاوم به آنتی بیوتیک در جوامع امروزی به دلیل استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها و درمان ناقص در حال ظهور و گسترش هستند و به چالشی جدی برای سیستم بهداشت و درمان کشورها حتی در کشورهای پیشرفته تبدیل شده اند. بنابراین، این مطالعه با هدف بررسی شیوع استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به کلیندامایسین ناشی از مقاومت به ماکرولیدها انجام شد.

مواد و روش کار

  در این مطالعه توصیفی مقطعی، 117 ایزوله استافیلوکوکوس اورئوس از نمونه های بالینی بیماران مراجعه کننده به بیمارستان جمع آوری شد و پس از آزمایش های تشخیصی، میکروبیولوژیکی، بیوشیمیایی و انتشار دیسک هویت آنها تایید شد. سپس داده های تست آنتی بیوگرام جمع آوری و با نرم افزار SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

  یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که 47 درصد نمونه های جدا شده به اریترومایسین و 43 درصد به کلیندامایسین مقاوم بودند. شیوع ایزوله های دارای مقاومت به اریترومایسین و مقاومت القایی به کلیندامایسین تقریبا 38 درصد و مقاومت القایی کل به کلیندامایسین 12 درصد بود.

نتیجه گیری

  نتایج این مطالعه نشان داد که آزمایش های آنتی بیوگرام برای شناسایی مقاومت القایی به کلیندامایسین و آگهی بخشی به پزشکان در مورد نحوه تجویز آنتی بیوتیک در درمان عفونت های ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس مورد نیاز است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
256 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710722 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!