راه اندازی سریع روش RT-LAMP جهت شناسایی SARS-CoV-2 با راهکار طراحی سازه ژنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  ویروس سندروم حاد و شدید تنفسی 2 (SARS-CoV-2) همچنان یک چالش در نظام سلامت در سراسر جهان است. روش های تشخیص مولکولی از جمله روش تکثیر هم دما به واسطه حلقه با رونوشت برداری معکوس (RT-LAMP) می تواند به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک کند. در این مطالعه، راه اندازی سریع این روش با استفاده از رویکرد طراحی سازه ژنی مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش کار

  در ابتدا روش RT-LAMP با استفاده از سازه های ژنی بعنوان کنترل مثبت راه اندازی و بهینه سازی شد و بطور همزمان برای آزمون های RT-LAMP و RT-PCR استفاده شد. ژن سنتزی مشتمل بر توالی پروموتر T7 و بخشی از توالی ژن های E ، RdRp، N  بروش مصنوعی سنتز ژن و سابکلونینگ در ناحیه کلونینگ پلاسمید pUC57 انجام شد و در سنتز مصنوعی RNA بکار رفت. در نهایت شرایط واکنش RT-LAMP بهینه و بر روی RNA بالینی بررسی شد.

یافته ها

  در ابتدا آزمون RT-LAMP با موفقیت برای تشخیص ویروس کرونا با استفاده از نسخه های RNA سنتزی راه اندازی شد. بدنبال آن آزمون به ترتیب بر روی نمونه های بالینی با زمان واکنش 35 و 40 دقیقه برای واکنش شماره 1 و 2 از RT-LAMP انجام شد. حد تشخیص 100 نسخه ژن هدف در هر واکنش برای این آزمون ها تعیین گردید.

نتیجه گیری

  در این تحقیق، راه اندازی سریع روش RT-LAMP ابتدا بر روی سازه ژنی مشتمل بر ژن های کروناویروس صورت گرفت و اعتبارسنجی بطور همزمان به روش RT-PCR انجام شد. این راهکار انعطاف پذیر می تواند بعنوان یک راه حل کارآمد در جایی که نمونه بالینی ابتدائا در دسترس نیست با ورود ژن هدف مدنظر در ناحیه الحاقی سازه ژنی بکار رود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
329 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!