فعالیت آنتاگونیستی ایزوله های محلی لاکتوباسیلوس مولد باکتریوسین در برابر منتخب سویه های باکتریایی بیماری زا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  لاکتوباسیل ها به دلیل فعالیت های پروبیوتیکی و پتانسیل مقابله با پاتوژن ها شناخته شده اند. این مطالعه با هدف بررسی فعالیت ضد میکروبی سویه های لاکتوباسیلوس جدا شده از منابع مختلف در برابر باکتری های بیماری زا، با هدف شناسایی تولیدکنندگان بالقوه باکتریوسین انجام شد.

مواد و روش کار

  در مجموع 140 نمونه از منابع مختلف جمع آوری شد. نمونه ها در محیط های انتخابی مانند MRS و SL آگار برای جداسازی لاکتوباسیلوس در شرایط بی هوازی کشت داده شدند. باکتری های مشکوک گرم مثبت، باسیل های دیپلوئید یا کوکوباسیل ها ظاهر شدند. جدایه ها تحت آزمایش های بیوشیمیایی مختلف از جمله کاتالاز، اکسیداز، همچنین آزمایش هیدرولیز با رشد بر روی MRS حاوی کربنات کلسیم 1 درصد انجام شد. فعالیت ضد میکروبی باکتریوسین با استفاده از سه روش (روش انتشار آگار پلاگ، روش دیسک کاغذ فیلتر و روش انتشار در چاهک آگار) غربالگری شد. شناسایی مولکولی بهترین تولیدکننده باکتریوسین با استفاده از توالی یابی 16S rRNA به دست آمد.

یافته ها

  مطالعه نشان داد که L. helveticus DF جدا شده از مدفوع بالاترین کارایی تولید باکتریوسین را نشان می دهد. باکتریوسین غلیظ از L. helveticus DF با 80 AU/ml در برابر سودوموناس آئروژینوزا و 40 AU/ml در برابر انتروکوکوس فکالیس، فعالیت ضد باکتریایی قوی در برابر باکتری های مقاوم به چند دارو نشان داد.

نتیجه گیری

  این مطالعه پتانسیل باکتریوسین های لاکتوباسیلوس را به عنوان عوامل ضدباکتریایی موثر برجسته می کند و جایگزینی امیدوارکننده برای مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی ارائه می دهد. تحقیقات بیشتر برای روشن کردن مکانیسم ها و ارزیابی ایمنی و اثربخشی باکتریوسین ها برای استفاده از آنها به عنوان عوامل زیست درمانی ضروری است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
432 تا 440
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!