پیش بینی تحرک اجتماعی بین نسلی زنان بر اساس مولفه های سرمایه فرهنگی (میزان مشارکت در فعالیت های گروهی، میزان دسترسی به منابع فرهنگی و میزان تمایلات فرهنگی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به اهمیت تحرک اجتماعی بین نسلی در زنان، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تحرک اجتماعی بین نسلی زنان بر اساس مولفه های سرمایه فرهنگی انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش زنان شهر اراک در سال 1400 به تعداد 17496 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 379 نفر تعیین شد که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند.ابزار پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی وپرسشنامه های محقق ساخته و مصاحبه حضوری بود و هدف  سنجش تحرک اجتماعی بین نسلی و سرمایه فرهنگی بودند که روایی صوری و اعتبار محتوا آنها با نظر خبرگان تایید و پایایی برای هر دوبخش پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 74/0 محاسبه شد.داده ها با روش ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار SPSS تحلیل شدند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که سرمایه فرهنگی (718/0=r) و هر سه بعد آن شامل بعد اجتماعی (693/0=r)، بعد فناوری (587/0=r) و بعد فردی (561/0=r) با تحرک اجتماعی بین نسلی زنان رابطه مثبت و معنادار داشت (001/0>P). همچنین، سرمایه فرهنگی و هر سه مولفه آن به تفکیک توانستند 5/51 و 2/73 درصد از تغییرات تحرک اجتماعی بین نسلی زنان را پیش بینی کنند (001/0>P)

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این پژوهش،با افزایش سرمایه فرهنگی تحرک اجتماعی بین نسلی زنان افزایش می یابد  بر این اساس می توان زمینه را برای بهبود و ارتقای سرمایه فرهنگی و مولفه های آن فراهم کرد تا شاهد بالا رفتن تحرک اجتماعی صعودی زنان باشیم .

زبان:
فارسی
صفحات:
274 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!