تحلیل منشاء و اصول تربیتی برگرفته از احکام فقهی در جامعه کیفری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در جوامع انسانی و به منظور تنظیم و قاعده مند نمودن روابط میان آحاد جامعه بر اساس هنجارهای حاکم و مورد قبول آن جمع، بایدها و نبایدهایی وضع می گردد. گاهی این بایدها و نبایدها از چنان درجه از اهمیتی برخوردار هستند که جامعه، فرد نقض کننده آن را تنبیه و مجازات می نماید. در راستای این اصل و مفهوم بدیهی در روابط انسانی، دین مبین اسلام و به طور خاص مذهب تشیع؛ در مقام داعیه دار و ارائه دهنده نظریه جامع و کامل در تنظیم روابط انسان از ما قبل از تولد تا بعد از فوت، جهت ترسیم مدینه فاضله اسلامی و در راستای رسیدن به کمال و تعالی هر فرد دارای برنامه  می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد که با استفاده از منابع فقه شیعه، اطلاعات آن جمع آوری و تحلیل گردید.

یافته ها

اسلام با برنامه های تربیتی و اخلاقی و عبادت و خودسازی، از سویی و اصلاح محیط سازنده، از سویی دیگر، موجبات جرم و گناه را از بین می برد و از وقوع جنایات، پیشگیری می کند. به این معنی که اکثر افراد در جامعه اسلامی یا از تربیت والای اسلام برخوردارند، و یا دست کم، تحت تاثیر محیط سالم قرار دارند، در عین حال باز هم عده ای خواهند بود که آزادانه اصلاح پذیر نیستند، و می خواهند از هر فرصتی سوءاستفاده کنند، و دست به خیانت و تجاوز به حقوق دیگران بزنند، اسلام برای قطع این علفهای هرزه جامعه، گذشته از مجازات و عقاب شدید اخروی، در همین دنیا، قوانین کیفری مقرر داشته، تا این عده، از بیم کیفر و مجازات، مرتکب جرائم و جنایات و خلاف قانون نشوند و در جامعه تجاوزها، ریشه کن و نظم و آرامش برقرار باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان بیان داشت مجازات های شرعیه در مرحله تشریع، اثبات و اجرا با استفاده از روش های تربیتی توبه و عبرت آموزی، انذار، تبشیر، اعطای بینش، مواجهه با نتایج اعمال، تغافل تادیب، نقش صیانت از امنیت و حیات جامعه ، و پیشگیری از بزه و دفع فساد و تادیب مجرمان بالقوه و بالفعل را ایفا می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
710 تا 716
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712184 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!