مطالعه هیستومورفولوژی و بررسی تغییرات بیوشیمایی کلیه ماهی کفال خاکستری (Mugil cephalus) مواجه شده با نانوذرات اکسیدآهن و اسپیرولینا پلاتنسیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده روزافزون از نانوذراتی مانند اکسیدآهن و کاربردهای فراوان آن منجر به تخلیه و ورود آن ها به محیط های آبی شده و ممکن است با تداخل در فرآیندهای فیزیولوژیک برای ارگانیسم های آبزی خطر ایجاد کند.  از طرف دیگر اسپیرولینا با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و درمانی فراوان، به عنوان یک مکمل غذایی در آبزی پروری کاربرد دارد.  هدف از این مطالعه بررسی اثرات مصرف خوراکی نانوذرات اکسیدآهن و اثرات درمانی جلبک اسپیرولیناپلاتنسیس بر هیستومورفولوژی کلیه و سطوح سرمی اوره، کراتینین، اسیداوریک در ماهی کفال خاکستری (Mugil cephalus) بود.  تعداد 72 قطعه ماهی کفال خاکستری با میانگین وزن (14/1± 79/22 گرم) و طول (194/0 ± 322/12 سانتیمتر) پس از دو هفته سازگاری، به طور تصادفی در 11 آکواریوم 40 لیتری تقسیم شدند.  تیمارها شامل گروه های 3 روزه (کوتاه مدت) و 60 روزه (بلند مدت) دریافت کننده 15میلی گرم بر کیلوگرم نانوذرات اکسیدآهن، 300میلی گرم بر کیلوگرم جلبک اسپیرولیناپلاتنسیس و ترکیب هر دو باهم بود.  مطالعات هیستولوژیک و هیستوموفومتریک کلیه شامل اندازه قطر دهانه داخلی لوله های دور و نزدیک، ارتفاع سلول های جداره لوله های دور و نزدیک، قطر جسمک کلیوی، قطر کلافه مویرگی و اندازه فضای ادراری (کپسول بومن) انجام شد.  سپس سطح سرمی اوره، اسیداوریک و کراتینین مورد سنجش قرار گرفت.  نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و آزمون یک طرفه ANOVA و آزمون تکمیلی Tukey تجزیه و تحلیل شدند.  نتایج نشان داد که مصرف نانوذرات اکسیدآهن به مدت 60 روز منجر به تغییرات معنی داری در تمام فاکتورهای مورد بررسی به جز جسمک کلیوی در مقایسه با گروه کنترل شد.  در مقابل جلبک اسپیرولیناپلاتنسیس باعث کاهش معنی دار  در قطر دهانه داخلی لوله های پیچیده دور و نزدیک و افزایش ارتفاع سلول های جداره لوله های پیچیده دور و نزدیک شد که این افزایش در لوله های دیستال معنی دار بود.  در مورد فضای ادراری نیز اسپیرولینا پلاتنسیس باعث کاهش اندازه فضای ادرای شد که این کاهش معنی دار نبود.  نتایج نشان داد که عملکرد اسپیرولینا دقیقا در جهت عکس اثرات القا شده توسط نانوذرات اکسیدآهن بود و به عبارتی می تواند صدمات و ضایعات ایجاد شده توسط نانوذرات را خنثی کند.  در مورد اوره نیز مشاهده می شود که نانوذرات اکسید آهن باعث کاهش جزیی در سطح سرمی اوره می شود اما جلبک میزان اوره سرم را افزایش می دهد که در هیچ کدام این تغییرات معنی دار نبود.  جلبک از افزایش زیاد سطح سرمی کراتینین و کاهش زیاد اسید اوریک ناشی از نانوذرات جلوگیری کرده و به نحوی دارای عملکرد جبرانی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!