بررسی میزان شیوع بالینی بیماری های مقاربتی و عوامل مرتبط با آن در زنان شهر زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

عفونت های آمیزشی عموما از طریق تماس جنسی انتقال می یابند و جزء بیماری هایی است که امروزه در جهان به شیوع بالایی رسیده است؛ لذا این مطالعه باهدف بررسی میزان شیوع بالینی بیماری های منتقله از راه آمیزش جنسی و عوامل مرتبط با آن در مراجعه کنندگان به مطب ها و کلینیک های زنان شهر زاهدان در سال 1402 انجام شد.

روش ها

در این مطالعه توصیفی تحلیلی،1500 نفر از زنان مراجعه کننده به مطب ها و کلینیک های زنان  شهر زاهدان در سال 1402 انتخاب شدند. برای انتخاب شرکت کنندگان از روش نمونه گیری ساده و در دسترس استفاده شد. داده ها از طریق چک لیست جمع آوری شد. نتایج با استفاده از نرم افزار STATA14 با سطح معناداری 0/05 تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

در این پژوهش، شیوع بیماری های منتقله از راه آمیزش جنسی در زنان شهر زاهدان 20/4 درصد می باشد، به طوری که میزان شیوع تریکومونیازیس7/2 %، کلامیدیازیس4/1%، گنوره 2/1%، سیفلیس 0/7%، زگیل تناسلی 3/8%، تبخال تناسلی 2/5% بود. متغیرهای شغل، ازدواج مجدد همسر، سفر خارج از کشور همسر، تعداد ازدواج، سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی و سیگاری بودن فرد رابطه معنی داری با ابتلا به بیماری های منتقله از راه آمیزش جنسی  داشتند.

نتیجه گیری

به طورکلی شیوع بالینی بیماری های آمیزشی بیشتر از حد انتظار بود. به نظر می رسد شیوع این بیماری ها به خصوص در کوهورت های جدیدتر با توجه به جوانی جمعیت افزایش پیدا می کند و نیاز مبرم به آموزش، آگاهی و غربالگری دوره ای افراد در معرض خطر توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!