طراحی و روانسنجی پرسشنامه رفتارهای پیشگیری کننده از کووید 19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه شناسایی عوامل موثر بر رفتارهای پیشگیری کننده و کنترل بیماری کووید 19 به عنوان یک بحران جهانی، نیاز اصلی تمام جوامع می باشد. اما برای رسیدن به این هدف ابزاری روا و پایا برای سنجش عملکرد افراد جهت پیشگیری از کووید 19 نیاز است. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف طراحی و روانسجی پرسشنامه رفتارهای پیشگیری کننده از کووید 19 انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه توصیفی در سال 1400 و 1401 انجام شد.  ابتدا پرسشنامه رفتارهای پیشگیری کننده از کرونا با 48 سوال طراحی شد و سپس برای تعیین روایی صوری پرسشنامه از دو روش کمی و کیفی استفاده شد. همچنین روایی محتوی به دو صورت کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفت. سپس تحلیل عاملی با نمونه 220 نفری مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و برای ارزیابی ثبات از روش آزمون و باز آزمون استفاده شد. داده ها بر اساس نرم افزار spss  و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نمره کل روایی صوری 5/75 بود. در مجموع، مبتنی بر تحلیل عامل اکتشافی، 6 عامل استخراج گردید. در نتیجه این مقیاس دارای 6 خرده مقیاس است: مقرارت خروج از منزل و خرید، چرخه انتقال تنفسی، مسئولیت پذیری اجتماعی، اصول بهداشت دست، بهداشت تغذیه و مقررات فاصله گذاری اجتماعی؛ که در مجموع 64/98 درصد از واریانس کل را تبیین می کنند. ضریب آلفای کرونباخ برای همه سازه ها بالاتر از 0/7 گزارش شد و مقدار ضرایب همبستگی درون گروهی (ICC) پرسشنامه حاصل از آزمون- آزمون مجدد با دو هفته فاصله، با فاصله اطمینان 95 درصد،0/812 بدست آمد که نشانگر مطلوبیت پایایی ابزار است.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد روایی صوری مطلوب پرسشنامه نشانگر سهولت درک آیتم ها و ضرورت وجودی آن ها از دیدگاه جامعه هدف است. مقادیر مناسب روایی محتوایی اعم از شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی نیز مبین این است که از دیدگاه متخصصان پرسشنامه می تواند آنچه را که باید اندازه گیری کند بسنجد. تحلیل عاملی نیز موید همبستگی خرده مقیاس ها با کل ابزار و روایی سازه مناسب ابزار بود. همچنین مقادیر بالای همسانی درونی و ثبات ابزار پایایی پرسشنامه طراحی شده را نشان داد. در بحران کووید 19 و دوران پس از آن و نیز شیوع احتمالی بیماری های مشابه در آینده ارائه کنندگان خدمات سلامت و نیز سیاستگزاران این حوزه می توانند با استفاده از این پرسشنامه رفتارهای بهداشتی مردم را بررسی و از نتایج آن در طراحی و اجرای پروتکل های پیشگیرانه و مراقبتی استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
88 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!