مدل تاب آوری بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در زنان دارای همسر معتاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف، تبیین مدل تاب آوری بر اساس ویژگی های شخصیتی با نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در زنان دارای همسر معتاد شهر تهران انجام شد.

مواد و روش ها

روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش زنان دارای همسر معتاد به مواد مخدر شهر تهران در سال 1400 بودند که از میان آن ها 232 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای تاب آوری (کانر و دیویدسون، 2003)، ویژگی های شخصیتی (مک کری و کاستا، 1985) و تنظیم شناختی هیجانی (گارنفسکی و کرایج، 2006) استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارAmos-V8.8 استفاده گردید. همچنین به منظور تحلیل داده های پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است.

یافته ها

نتایج نشان داد که راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطه بین صفت روان  رنجور خویی، برون گرایی، گشودگی، توافق-پذیری و وظیفه شناسی با تاب آوری را به صورت مثبت و معنادار و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان رابطه بین صفت روان -رنجور خویی، برون گرایی، گشودگی، توافق پذیری و وظیفه شناسی با تاب آوری را به صورت منفی و معنادار در زنان دارای همسر معتاد میانجی گری می کند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامه ریزی جهت بهبود تاب آوری در زنان دارای همسر معتاد ضروری است. و متخصصان و درمانگران حوزه سلامت می توانند از طریق شناخت ویژگی های شخصیتی و آموزش مولفه های تنظیم هیجانی، تعدیل و جایگزین کردن راهبردهای انطباقی هیجان به بهبود تاب آوری در زنان دارای همسر معتاد کمک کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
747 تا 758
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713345 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!