الگوی تامین نیازمندی های اساسی مردم با تاکید برامنیت و سرپناه در بحران ناشی از جنگ ناهمتراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی با هدف دستیابی به الگوی راهبردی تامین نیازمندی های اساسی مردم در بحران ناشی از جنگ های ناهمتراز است که ابعاد امنیت و سرپناه را مورد واکاوی قرار می دهد.
 استقرار امنیت از ابتدایی ترین اصول جهت دست یابی به استانداردهای مطلوب برای آسایش و رفاه مردم است و ایجاد سرپناه و زیرساخت های لازم آن، یکی از ضروری ترین نیازها در بحران ها است، تا بیشترین امنیت، با کمترین هزینه جهت دفاع برای مردم فراهم شود و از طرف دیگر دشمن برای آسیب زدن به آن ها بیشترین زحمت ها را متقبل شود، لذا شناسایی مولفه ها و شاخص های تامین امنیت و سرپناه  برای مردم در بحران ناشی از جنگ ها، خصوصا جنگ های ناهمتراز، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این  پژوهش تدوین الگویی مناسب به منظور تامین امنیت و سرپناه مردم در بحران ناشی از جنگ های ناهمتراز می باشد. نوع تحقیق این پژوهش کاربردی- توسعه ای است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد آمیخته است. حجم جامعه آماری این تحقیق به صورت تمام شمار 52 نفر در نظرگرفته شده است. تجزیه وتحلیل اطلاعات و داده های حاصل از مطالعه منابع، با استفاده از روش تحلیل محتوی، روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار «اسمارت پی ال اس» مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که این الگو، شامل 5 مولفه و 36 شاخص می باشد؛ بعد امنیت شامل دو مولفه(امنیت فردی، امنیت عمومی) و14 شاخص و بعد سرپناه شامل 3 مولفه (طراحی و معماری پناهگاه، مدیریت اسکان و امور پناهگاه ها و مکان یابی) و 22 شاخص می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2713628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!