شناسایی ابعاد سبک فکری اساتید با رویکرد روانشناختی در دانشگاه های بابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از جمله مهمترین نهادها در تمامی کشوررها هستند که در واقع تربیت کننده نیروی کار و شهروندان هر کشوری محسوب می شوند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد سبک فکری اساتید با رویکرد روانشناختی در دانشگاه های بابل بود.

روش کار

این مطالعه کاربردی با رویکردی مختلط با استفاده از یک رویکرد کیفی و کمی با طرح اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی از روش دلفی استفاده شده و در بخش کمی نیز از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل اساتید رشته های مدیریت که در زمینه موضوع پژوهش خبره بودند به تعداد 23 نفر مورد شناسایی قرار گرفته که 14 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند و براساس قانون اشباع انتخاب شدند و 2100 نفر از مدیران و معاونین واحدها، کارکنان ارشد شرکت شهروند در بخش کمی قرار داشتند که 325 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه محقق ساخته استراتژی منابع انسانی با رویکرد تئوری نقاط مرجع استراتژیک و پرسشنامه های رفتار اخلاقی  لوزیر و پرسشنامه پرسشنامه سلامت سازمانی مایلز استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آن ها با بار عاملی بیش تر از 5/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی، آزمون فریدمن و معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد بعد از انجام سه راند تکنیک کیفی دلفی، 8 مولفه بشرح مولفه مدیریت عملکرد، آموزش نیروی انسانی، برنامه ریزی، جذب نیروی انسانی، سازماندهی،  فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی چابک و حفظ نیروی انسانی برای پرسشنامه استراتژی منابع انسانی تعیین گردید که بالاترین ضریب استاندارد (0.911) مربوط به مولفه آموزش نیروی انسانی از مولفه های بعد راهبردی و کم ترین مقدار مربوط به مولفه حفظ نیروی انسانی با ضریب استاندارد (0.471) از مجموعه مولفه های بعد راهبردی بود. همچنین، مولفه "مدیریت عملکرد" با میانگین رتبه ای 5.22 بالاترین رتبه را دارا بود.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان اذعان داشت که شناسایی ابعاد سبک فکری اساتید با رویکرد روانشناختی در دانشگاه های بابل نقش بسزایی دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!