ارتباط بین کیفیت زندگی و وضعیت سلامت دهان و پوسیدگی دندانی (DMFT) در کودکان 8 تا 10 ساله در شیراز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سلامت دهان و دندان یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که بر روی کیفیت زندگی کودکان اثر می گذارد. کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان تاثیرات فیزیکی، اجتماعی و روحی-روانی ناشی از وضعیت سلامت دهان را مورد ارزیابی قرار می دهد. هدف از انجام این مطالعه، تاثیر سلامت دهان و دندان کودکان 8 تا 10 ساله شیراز در سال 1396 بر روی کیفیت زندگی شان می باشد. 

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش مقطعی بر روی 315 کودکان 8 تا 10 ساله دختر و پسر در شیراز انجام و نمونه گیری از هر چهار ناحیه آموزش و پرورش به صورت طبقه ای خوشه ای صورت گرفت که همگی مورد معاینه بالینی قرار گرفتند و شاخص DMFT/dmft به ازای هر نفر جهت ارزیابی وضعیت سلامت دهانی ثبت شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و Spearman ، T-test و one-way ANOVA استفاده شد (0/05 < p value).

یافته ها

میانگین نمره ی Child-OIDP 11/41 با انحراف معیار 13/55 به دست آمد. میانگین شاخص Child-OIDP با سن کودکان و جنسیت آن ها رابطه ی معنی داری نداشت (0/42 = p value و 0/27 =  p value). بین میانگین شاخص child-OIDP و شاخص پوسیدگی دندان های شیری (dmft) و شاخص کل پوسیدگی موجود در دهان (DMFT+dmft) ارتباط مستقیم و معنی داری وجود داشت (0/001 = p value).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه ی حاضر نشان دهنده ی تاثیر قابل توجه بیماری های دهان و دندان در کاهش کیفیت زندگی کودکان بود. بنابراین برای افزایش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان می بایست تمهیدات لازم جهت بهبود دسترسی آن ها به مراقبت های درمانی و پیشگیری در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p2714826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!