مداخلات توانبخشی زودهنگام در بهبود مهارت های عصبی حرکتی نوزادان زودرس در بخش مراقبت های ویژه: مطالعه مرور حوزه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 اجرای برنامه های توانبخشی زودهنگام مبتنی بر شواهد در بهبود توانایی های حرکتی نوزادان زودرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شواهد درمورد مداخلات توانبخشی در بهبود رشد حرکتی نوزادان زودرس، متنوع و پراکنده است و ناهمگونی در نوع، مقدار و زمان مداخلات درمانی وجود دارد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه مروری، شناسایی انواع مداخلات توانبخشی (کاردرمانی و فیزیوتراپی) در بهبود مهارت های حرکتی نوزدان بستری در بخش مراقبت های ویژه بود. 

روش بررسی :

این یک مطالعه مرور حوزه ای است. مطالعات پژوهشی موجود از پایگاه های اسکوپوس، پاب مد، وب آو ساینس و موتور جست وجوی گوگل اسکالر جمع آوری شدند. معیارهای ورود شامل مقالاتی بود که به زبان انگلیسی و فارسی چاپ شده باشند، موضوع اصلی مطالعات مداخله ای توانبخشی (کاردرمانی و فیزیوتراپی) زودهنگام بر بهبود مهارت های حرکتی نوزادان زودرس در بخش مراقبت های ویژه نوزادان باشد و در بازه زمانی سال های 2000 تا 2023 به چاپ رسیده باشند. بعد از انتخاب کلیدواژه ها، مقالات یافت شده در یک جست وجوی سازمان یافته با معیارهای ورود مطابقت داده شدند و درنهایت مطالعات مدنظر انتخاب شدند.

یافته ها:

 از میان مطالعات بررسی شده، 15 مطالعه معیارهای ورود را داشتند. از میان مطالعات موجود، 7 مطالعه مربوط به مداخلات چندحسی و 2 مطالعه مربوط به مداخلات چندوجهی بود. همچنین 2 مطالعه مربوط به مداخلات عصبی رشدی، 2 مطالعه مربوط به مداخلات اجراشونده توسط والدین و 2 مطالعه مربوط به مداخلات پشتیبانی از اکتشاف بازی مداخله رشدی زودهنگام بود.

نتیجه گیری :

براساس یافته های موجود در این پژوهش و جلساتی که با کارشناسان در این حوزه برگزار شد، توانستیم مداخلات توانبخشی زودهنگام مهارت های حرکتی نوزادان زودرس را در 4 گروه: 1) مداخلات چندوجهی و چندحسی، 2) مداخلات عصبی رشدی، 3) مداخلات اجراشونده توسط والدین و 4) مداخلات پشتیبانی از اکتشاف بازی مداخله رشدی زودهنگام طبقه بندی کنیم. اکثر مطالعات شامل مداخلاتی بودند که در مدت زمان کوتاهی انجام شده بودند و تاثیر کوتاه مدت را بر بهبود حرکتی گزارش کردند. فقط مداخله پشتیبانی از اکتشاف بازی بعد از ترخیص ادامه داشت و شکاف مداخلات زودهنگام از بخش مراقبت های ویژه نوزادان به خانه را پوشش می داد و بهبود رشد حرکتی را در کوتاه مدت و بلندمدت (6 و 12ماهگی) گزارش کرده بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2715621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!