واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یادگیری در هر سنی می تواند مفید و موثر باشد و افراد بزرگسال نیز می توانند از آموزش عالی بهره مند شوند. هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیسته دانشجویان بزرگسال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بود.

روش

در روش تحقیق از روش کیفی تحلیل مضمون استفاده شد. مشارکت کنندگان، دانشجویان بزرگسال تحصیلات تکمیلی و بازنشستگان در حال تحصیل در دانشگاه بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند ملاک مدار 23 نفر از بین آن ها انتخاب شدند. ملاک انتخاب مشارکت کنندگان داشتن تجربه لازم در در زمینه آموزش بزرگسالان و بودن در زمره دانشجوی بزرگسال و یا بازنشسته تحصیلات تکمیلی بود. معیار انتخاب نمونه گیری اشباع نظری داده ها بود. اعتبار یابی پژوهش با استفاده از چهار معیار قابلیت اعتبار(باورپذیری)، بی طرفی (تائیدپذیری)، قابلیت اطمینان (سازگاری)، و قابلیت کاربرد (انتقال پذیری) انجام شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که چارچوب مفهومی آموزش عالی بزرگسالان از 3 بعد(کلیدی، محتوایی و اجرایی) و 20 ملاک (تعلق خاطر،آزادی عمل و تکریم، خودآگاهی، گروه محوری، انگیزه بخشی، ابراز وجود، مهارت محوری، ارتباطات، یادگیری مادام العمر، انعطاف، ارزشیابی و مرشدیت، نیازمحوری، هدفگذاری، سیاستگذاری، بستر سازی، خلق محتوا، اجرا و ارزیابی) تشکیل شده است.

نتیجه گیری

توجه به ابعاد و ملاک های کشف شده در این تحقیق راه را برای ایجاد آموزش عالی بزرگسالان و حساسیت لازم در این عرصه را فراهم می آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p2716718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!