خودکارآمدی پرستاران ایرانی و عوامل موثر : مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خودکار آمدی  نقش مهمی در انتخاب اهداف، قضاوت بالینی، تصمیم گیری ها و سلامت روان دارد، همچنین عملکرد و کیفیت کار پرستاران را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا هدف از این مطالعه، مروری بر مطالعات انجام شده در زمینه خودکارآمدی پرستاران ایرانی و عوامل موثر می باشد.

روش کار

این مطالعه سیستماتیک مقالات منتشر شده سال های1380  تا  1401 (2022-2001) را از پایگاه های Scholar Google ,PubMed ,Scopus, web of science, Science Direct, SID ,Magiran،  Irandoc به دو زبان فارسی و انگلیسی مورد بررسی  قرار داده است. کلمات کلیدی؛خودکارآمدی و پرستار در منابع فارسی و nurse, self-efficacy  در منابع انگلیسی  و معادل های Mesh آن با استفاده از عملگرهای OR  و AND مورد استفاده قرار گرفت. انجام پژوهش در ایران معیار اصلی انتخاب مقالات برای ورود به مطالعه بود. از 240 مطالعه ای که خودکارآمدی پرستاران در ایران را مورد پژوهش قرار داده بودند، پس از ارزیابی کیفیت مقالات 14 مقاله واجد شرایط شناخته و به مطالعه وارد شدند.

یافته ها

نتایج حاصل از استخراج یافته های مقالات نشان داد، سطح خودکارآمدی پرستاران ایرانی بالاتر از حد متوسط قرار دارد و با متغیرهای جنسیت، سابقه کار، رضایت شغلی، استرس شغلی، تصمیم گیری بالینی، هوش هیجانی و معنوی، تنش و حساسیت اخلاقی، سلامت عمومی، اجتماعی و روانی، خودآگاهی و رفتار نامحترمانه در ارتباط می باشد.

نتیجه گیری

خودکارآمدی پرستاران ایرانی در حد نسبتا مطلوب قرار دارد. با نظر به اینکه ارتقاء خودکارآمدی پرستاران می تواند موجب تصمیم گیری های بالینی کارا، عملکرد بهتر و مراقبت باکیفیت تری گردد، مدیران سیستم درمانی بهداشتی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها لازم است عوامل فردی و سازمانی موثر بر خودکارآمدی را مد نظر داشته باشند و در راستای افزایش هر چه بیشتر آن تلاش نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2716738 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!