مقایسه تطبیقی برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با ویرجینیا و ویرجینیای غربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تعداد دانشجویان و مراکز پرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهه های اخیر با سرعت زیادی در حال افزایش می باشد،. با توجه به رشد و توسعه کمی؛ نگرانی درباره کیفیت آموزش و برنامه های درسی به قوت خود باقی است.  

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تطبیقی می باشد که در سال 1402 با استفاده از روش بردی(4 مرحله) انجام شد.  در مرحله توصیف، موضوع تحت مطالعه بر اساس شواهد و اطلاعات، یادداشت برداری می شود. مرحله تفسیر،  داده هایی که محقق در مرحله اول به توصیف آن پرداخته است مورد بررسی و تفسیر قرار می گیرد. در مرحله همجواری، اطلاعاتی که در دو مرحله قبل بدست آمده، برای مقایسه شباهت ها و تفاوت ها، طبقه بندی می شود.  در مرحله مقایسه، مسئله پژوهش با توجه به جزئیات در زمینه شباهت ها و تفاوت ها و پاسخ به سوال های تحقیق بررسی و مقایسه می گردد.

نتایج

رشته کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران، گرایش تحصیلی ندارد و دانشجویان این رشته باید بصورت تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند. در حالی که؛ در دانشگاه ویرجینیا این رشته دارای دو گرایش مراقبت اولیه و مراقبت حاد می باشد و تحصیل بصورت پاره وقت و تمام وقت امکانپذیر می باشد. در ایران پذیرش در این رشته منوط به قبولی در آزمون وزارت بهداشت است و نیاز به سابقه کار بالینی نمی باشد. در حالی که در دو دانشگاه دیگر مجوز فعال  RN(حداقل یک سال) از شروط پذیرش می باشد. همچنین در دانشگاه ویرجینیا عضو فعال بودن در سازمان نظام پرستاری، نقش فعال داشتن در تیم های رهبری در بیمارستان و پروژه های عملکرد مبتنی بر شواهد و داشتن مهارت نوشتن عالی و مصاحبه از معیارهای پذیرش می باشد. در هر سه دانشگاه تعداد واحدهای درسی متفاوت می باشد. در ایران تمام دروس آموزشی بصورت حضوری برگزار می شود و در ویرجینیای غربی دوره های آموزشی به صورت آنلاین است. در دانشگاه ویرجینیای غربی برخلاف ایران درس عملکرد مبتنی بر شواهد به عنوان یک درس مجزا می باشد.

نتیجه گیری

ایجاد گرایش جدید برای رشته پرستاری کودکان متناسب با نیاز جامعه، می تواند در توسعه  این رشته در ایران تاثیرگذار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2716740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!