مقایسه اثربخشی دو روش گروه درمانی مبتنی بر شفقت و ذهن آگاهی بر سرمایه های روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ دارای استومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جراحی استومی در مبتلایان به سرطان روده، به آسیبهای روحی و روانی منجر میشود که سرمایه های روانشناختی بالا در فرد میتواند از شدت این آسیبها بکاهد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش گروه درمانی مبتنی بر شفقت و ذهن آگاهی بر سرمایه های روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان روده دارای استومی انجام شد.

روش کار

این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین بیماران مبتلا به سرطان روده دارای استومی که به منظور درمان در سه ماهه دوم سال 1398 به بیمارستان امام حسین (ع) تهران مراجعه کرده بودند، تعداد 45 نفر که واجد شرایط بودند به روش در دسترس، انتخاب و به شیوه تخصیص تصادفی بلوک بندی شده در سه گروه 15 نفری (مداخله 1، مداخله 2 و کنترل) قرار گرفتند. در گروه اول درمان مبتنی بر شفقت و در گروه دوم درمان مبتنی بر ذهنآگاهی، هر کدام به مدت 8 جلسه 45 دقیقه ای اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) در مراحل پیش آزمون و پس آزمون گردآوری و از طریق تحلیل واریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 

یافته ها

نتایج نشان داد که هر دو روش گروه درمانی مبتنی بر شفقت و ذهن آگهی بر سرمایه های روان شناختی در بیماران مبتلا به سرطان روده دارای استومی موثر هستند (0/001<p). همچنین نتایج آزمون بونفرونی و میانگین های تعدیل شده حاکی از تاثیر بیشتر روش گروه درمانی مبتنی بر شفقت نسبت به گروه درمانی مبتنی بر ذهن آگهی بر افزایش تاب آوری، خوش بینی و خودکارآمدی بود (0/001<p).

نتیجه گیری

با توجه به تاثیرات مثبت هر دو روش فوق بر سرمایه های روانشناختی، مشاوران و درمانگران می توانند از مداخلات روانشناختی نظیر گروه درمانی مبتنی بر شفقت و مبتنی بر ذهن آگهی در بهبود سرمایه های روان شناختی بیماران مبتلا به سرطان روده دارای استومی استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
346 تا 359
لینک کوتاه:
magiran.com/p2716886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!