تبیین فرآیند ایفای نقش مادری در زنان ایرانی مبتلا به سرطان پستان: یک مطالعه نظریه زمینه‬ ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در زنان مبتلا به سرطان پستان که دارای فرزند هستند، با توجه به بار بیشمار بیماری، ممکن است نحوه ایفای نقش مادری تغییر یابد. هدف این مطالعه، تبیین فرایند ایفای نقش مادری در زنان مبتلا به سرطان پستان بود.

روش کار

مطالعه حاضر با رویکرد نظریه زمینه ای انجام شد. مشارکت کنندگان زنان مبتلا به سرطان پستان دارای فرزند زیر 16 سال بودند که با استفاده از روش های نمونه گیری هدفمند و نظری وارد مطالعه شدند. گردآوری داده ها به وسیله مصاحبه عمیق غیرساختارمند با 23 مادر، 4 فرزند، 2 همسر و 2 مشارکت کننده از پرسنل درمانی طی اردیبهشت ماه 1397 تا دی ماه 1398در مرکز انکولوژی شهید قاضی طباطبایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و موسسه خیریه ریحانه انجام گرفت. داده ها با روش اشتراوس کوربین (2008) تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

تحلیل داده‏ ها برای زمینه، چهار طبقه اصلی «محدودکننده های جسمانی نقش»، «بار روانی بیماری»، «پیامدهای فرزندی درک شده توسط مادر»، و «حمایت ها: بودن با و برای مادر» را شناسایی کرد. مادران از سه راهبرد اصلی شامل «آماده سازی خود»، «باز سازماندهی نقشها» و «بازسازی خود و خانواده» برای دستیابی به پیامد «ثبات نقش مادری باز تعریف شده» استفاده می کردند. طبقه مرکزی مطالعه تحت عنوان «الگوی مشارکتی نظارتی» در ایفای نقش مادری نامگذاری شد. مادران توانستند با قالب بندی الگوی مشارکتی نظارتی، نقش مادری خود را به عنوان مادری عادی جدید، تداوم بخشند.

نتیجه گیری

مادران توانستند با به کارگیری الگوی مشارکتی نظارتی و به کمک جایگزین های نقش و رهایی تدریجی از وابستگی به دیگران، توانایی پاسخ به انتظارات نقش مادری از خود را افزایش دهند. لذا، شناسایی این الگو و راهبردهای به کار رفته می تواند به متخصصین مراقبت سلامت کمک کند تا با حمایت و ارائه مشاوره و آموزش به این مادران و خانواده ها، آنان را در ایفای نقش مادری یاری نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
385 تا 399
لینک کوتاه:
magiran.com/p2716889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!