مطالعه هیستوشیمی تغییرات ساختمانی دیواره شریان کاروتید در موشهای صحرائی نر دیابتیک

چکیده:
زمینه و هدف
هیپرگلیسمی و هیپرلیپیدمی همراه دیابت از عوامل مهم خطر ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی و آرتریواسکلروزیس و تغییرات ساختمانی مربوط به آن می باشند. آسیب سلولهای اندوتلیال همراه با گلیکوزیلاسیون ترکیبات غشای پایه و ماتریکس خارج سلولی از اولین تغییرات ساختمانی مرتبط با تشکیل پلاکهای آترومی در عروق می باشد. هدف از این مطاله شناسایی تغییرات ساختمانی و مولکولهای قندی ترکیبات سطح سلول و ماتریکس خارج سلولی به روش هیستوشیمی در شریانهای آئورت و کاروتید پس از ایجاد دیابت در یک مدل حیوانی بود.
مواد و روش کار
63 رت نر بالغ با وزن 250 ±50 گرم از نژاد Sprague Dawley انتخاب و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش (n=36) و شاهد(n=27) قرار گرفتند. در گروه آزمایش برای ایجاد دیابت از تزریق داخل صفاتی60mg/kg استرپتوزوتوسین استفاده شد. سپس رتهای گروه آزمایش و شاهد به دسته های دو هفته ای، دو ماهه و چهار ماهه)هر گروه آزمایش12 سر و گروه شاهد9 سر(تقسیم بندی شدند و در شرایط استاندارد نگهداری شدند، در موعد مقرر2 هفته،2 ماه و4 ماه نمونه برداری از آئورت و کاروتید مشترک به عمل آمد و مطابق روش های معمول در بافت شناسی پاساژ داده شد و از بلوکهای پارافینی مقاطعی با ضخامت5 تا6 میکرومتر تهیه و با رنگ آمیزی های پاس، هماتوکسیلن- ائوزین لکتین PNA/Alcian blue pH=2.5 رنگ آمیزی و از نظر شدت رنگ آمیزی درجه بندی شد، داده ها به کمک آزمون غیر پارامتری Mann-Whitney مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطاله تنها برای ترکیبات پاس مثبت در مدیای گروه شاهد و دیابتیک چهار ماهه اختلاف معنی داری را نشان داد (P=0.007). هم چنین اختلاف شدت رنگ آمیزی برای ترکیبات پاس مثبت در ورقه های الاستیک نیز میان گروه های دیابتیک دو ماهه و چهار ماهه معنی دار بود (P=0.03). لکتینPNA وجود قند انتهاییGal/Gal Nac را در بافت همبندی ساب اندوتلیال و آدوانتیس عروق نشان داد. علیرغم واکنش بیشتر ماتریکس خارج سلولی به لکتین در گروه های دیابتیک چهار ماهه نسبت به دو ماهه و دو هفته ای، اختلاف معنی داری میان آنها مشاهده نشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد در دیابت، میزان گلیکوزیلاسیون ترکیبات سطحی سلول و ماتریکس خارج سلولی از نظر ماهیت تغییر می نماید. مطالعات آینده نقش بیشتر این ترکیبات را در فیزیوپاتولوژی دیابت نشان خواهد داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p278923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!