نظرات پزشکان عمومی درباره محتوای برنامه های آموزش مداوم پزشکی

چکیده:
زمینه و هدف
از آنجا که در حدود یک دهه از اجرای برنامه های آموزش مداوم جامعه پزشکی می گذرد، انجام پژوهشهای مستمر در جهت شناسایی نیازها و اولویت ها، ایجاد انگیزه و مشارکت و افزایش بهره گیری شرکت کنندگان ضروری است. این پژوهش به منظور جمع آوری نظرات پزشکان عمومی درباره محتوای برنامه های مدون آموزش مداوم انجام شد.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی که در سال 1379 در شهر زاهدان انجام گردید، پرسشنامه ای شامل 28 سوال 26) سوال تستی و 2 سوال تشریحی(درباره محتوای 3 برنامه مدون (جراحی، اطفال و داخلی) تهیه گردید و جهت نظرخواهی در اختیار 156 نفر از پزشکان عمومی شرکت کننده در این برنامه ها قرار داده شد. تمامی آنان به پرسشنامه ها پاسخ دادند.
یافته ها
%87.8 از شرکت کنندگان خواستار ارایه مطالب کاربردی و %78.2 علاقه مند به اطلاع قبلی از مباحث و منابع مورد استفاده شدند. %76.3 خواستار ارایه مباحث فصلی و بومی و انتخاب مباحث بر اساس نظر سنجی شدند. در مورد تناسب زمان با حجم مطالب ارایه شده در هر یک از برنامه های داخلی و جراحی، به ترتیب 85.3 و %83.9 از پزشکان آنرا نامتناسب اعلام کردند. %50 آنان هیچ نکته مثبتی را در برنامه های مدون عنوان نکردند.
نتیجه گیری
یافته ها بیانگر این مطلب است که تا رسیدن به اهداف مورد نظر این برنامه ها فاصله زیادی است. به منظور بهتر نمودن برنامه های آموزش مداوم بایستی عوامل و مواردی از جمله دقت در انتخاب نوع مباحث، تنظیم مناسب زمان های اختصاص داده شده برای هر مبحث، اولویت در ارایه مطالب درباره بیماری های بومی و فصلی، استفاده از نتایج نیاز سنجی ها برای انتخاب مباحث، مطلع کردن قبلی شرکت کنندگان از رئوس مطالب و منابع مورد استفاده مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
145
لینک کوتاه:
magiran.com/p278930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!