یورتروپلاستی به روش TIP در بیماران مبتلا به هیپو سپادپاس بیمارستان بوعلی سینا ساری سال 1378_83

چکیده:
سابقه و هدف
هیپوسپادیاس از بیماری های شایع دستگاه تناسلی پسران می باشد. با توجه به تکنیک های مختلف درمان این آنومالی و عوارض مهمی مانند فیستول، تلاش بر آن است که جهت درمان از روشی استفاده شود که بهترین نتیجه و کم ترین عارضه را داشته باشد. در سال های اخیر روش جراحی (Tubulized inciside plate urethroplasty) TIP جهت عمل جراحی هیپوسپادیاس مطرح شده است در این مطالعه بیماران مبتلا به انواع هیپوسپادیاس که با این روش جراحی شده اند، مورد بررسی قرار می گیرند.
مواد و روش ها
مطالعه به شکل توصیفی بر روی پرونده 66 پسر مبتلا به هیپوسپادیاس با سن 8 ماه تا 13 سال و میانگین سنی 2.96±2.31 سال که از فروردین 1378 لغایت تیر ماه 1383 در بیمارستان بوعلی ساری تحت یورتروپلاستی به روش TIP قرار گرفته اند، انجام شد. بیماران پس از ترخیص جهت بررسی عوارض پس از جراحی همانند عفونت، فیستول و تنگی به طور متوسط 3 ماه پیگیری و معاینه شدند. جهت توصیف داده ها از فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد.
یافته ها
57 بیمار (86.4 درصد) هیپوسپادیاس دیستال و 9 مورد (13.6 درصد) نوع مید شفت و پروگزیمال بودند.
در تمام بیماران شکل ظاهری گلانس و مئاتوس جدید بسیار مناسب و مشابه افراد سالم بود. وضعیت ادرار کردن در تمام بیماران نرمال و در هیچ موردی احتباس ادراری وجود نداشت. در 59 بیمار (89.4 درصد) هیچ عارضه ای مشاهده نشد اما 5 بیمار با هیپوسپادیاس دیستال و 2 بیمار در گروه مید شفت و پروگزیمال دچار فیستول شدند (10.6 درصد). عفونت و یا باز شدن کامل محل ترمیم بعد از عمل مشاهده نشد.
استنتاج
یورتروپلاستی به روش TIP در ترمیم هیپوسپادیاس روش بسیار مناسب، ساده، سریع و با عوارض نادر می باشد نتایج مطالعه نشان داد فیستول تنها عارضه جراحی با شیوع 10.6 درصد بود که نسبت به آمار جهانی قابل قبول است.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p282673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!