راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگی های فردی و سوابق تحصیلی آنها

پیام:
چکیده:
مقدمه
شناخت راهبردهای مطالعه و یادگیری، گامی اساسی برای مداخلات آموزشی است. این پژوهش با هدف تعیین راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگی های فردی و سوابق تحصیلی آنها و مقایسه نیم رخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان مشهد با نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 412 دانشجوی سال اول تا سوم رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی، به روش نمونه گیری طبقه ای و تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتین که حاوی 10 حیطه بود، توسط دانشجویان تکمیل شد. نیمرخ راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا مقایسه گردید. مقایسه گروه های دانشجو با آزمون من ویتنی و کروسکال والیس مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج
میانه نمرات دانشجویان در سه مقیاس راهبردهای آزمون، نگرش و کنترل اضطراب بیشترین مقادیر را داشت که برابر 33، 32 و 31 (از حداکثر نمره 40) بود و در انتخاب ایده اصلی، کمترین نمره را داشت که برابر 19 بود. میانه نمرات حیطه های مختلف راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان در رشته ها و پایه های تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشت. نمرات دانشجویان مورد مطالعه در راهبردهای آزمون معادل صدک 80 و در کنترل اضطراب و تمرکز معادل صدک 75 و در فعالیت های انگیزشی معادل صدک 15 نمونه هنجاری دانشجویان آمریکا بود.
بحث:عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استفاده از راهبردهای آزمون، کنترل اضطراب و تمرکز و سطح پایین فعالیت های انگیزشی آنان خوب بود. استفاده از پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین اشتاین در تعیین حیطه های قوت و ضعف مطالعه دانشجویان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p283336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!