تعیین حساسیت و ویژگی فیلمهای Insight،E و گیرنده ی RVG ui100 در تشخیص پوسیدگی میان دندانی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری عفونی مزمن است که، 95 درصد جمعیت را مبتلا می کند و همچنان مهم ترین عامل از دست رفتن دندان ها به شمار می آید. تشخیص پوسیدگی، یک موضوع گفت و گو برانگیز است و با وجود گوناگون روش های موجود برای تشخیص پوسیدگی، پرتونگاری های درون دهانی با استفاده از فیلم، هنوز هم رایج ترین گونه ی تصویر برداری برای تشخیص پوسیدگی های میان دندانی هستند.
هدف
هدف از پژوهش کنونی ارزیابی کارایی فیلم های درون دهانی E و F و گیرنده ی دیجیتال RVG ui 100 در تشخیص پوسیدگی های میان دندانی است.
مواد و
روش
هفتاد و دو سطح میان دندانی از 36 دندان پرمولر کشیده شده ارزیابی شده اند. تصویرهای بلوک های دندانی به وسیله ی دو فیلم متفاوت و گیرنده ی RVG ui در شرایط استاندارد فراهم شد. بود یا نبود پوسیدگی میان دندانی، به وسیله ی شش مشاهده گر بر مبنای یک مقیاس سه درجه ای ارزیابی شد. وضعیت واقعی هر سطح میان دندانی (از لحاظ بود یا نبود پوسیدگی و میزان آن در صورت بودن)، به وسیله ی بررسی بافت شناسی تعیین گردید. حساسیت و ویژگی تصویرهای به دست آمده از هر سه گونه گیرنده، بر پایه ی آزمون مک-نمار محاسبه گردیده، پاسخ مشاهده گرها از نظر توافق به وسیله ی «آزمون قطعی فیشر» تعیین شد.
یافته ها
اندازه های حساسیت برای فیلم E، F و گیرنده ی RVG، به ترتیب 3/24، 18 و 46 و مقادیر ویژگی آنها، به ترتیب 4/86، 1/87 و 78 محاسبه شد. این سه روش، از نظر آماری با یکدیگر اختلاف معنی دار نداشتند.
نتیجه گیری
این بررسی نشان می دهد که، تفاوتی چشمگیر میان سه گیرنده ی تصویر یاد شده در تشخیص پوسیدگی وجود ندارد، بنابراین با توجه به تابش کمتر در دو روش آخر، RVG و فیلم F، به عنوان روش های پذیرفتنی در تشخیص پوسیدگی معرفی می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p287536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!