مقایسه ی آزمایشگاهی اثر ضد میکروبی سیلر AH26 و سیلر AHplus به عنوان سیلر در کانال های ریشه آلوده به باکتری انتروکوکوس فیکالیس (Enterococcus Faccalis)

چکیده:
بیان مساله: باکتری ها و محصولات ویرانگر آنها، علت اصلی بیماری های پالپ و پری اپیکال هستند. بنابراین، هدف از درمان ریشه، از میان بردن این باکتری ها از دستگاه کانال ریشه و ایجاد محیط مناسب برای ترمیم است. از میان بردن باکتری ها، حتی با پاکسازی، شکل دهی و شست و شو با مواد ضد میکروبی، نا ممکن است. بنابراین، استفاده از مواد پر کننده ی کانال، با خاصیت ضد میکروبی، می تواند در دستیابی به این نتیجه کمک کننده باشد.
هدف
هدف این بررسی، مقایسه ی آزمایشگاهی اثر ضد میکروبی سیلر AH26 و سیلر AHplus در کانال های ریشه ی آلوده به باکتری انتروکوکوس فیکالیس، به دنبال پر کردن کانال است.
مواد و
روش
برای انجام این بررسی تجربی، از 90 دندان تک ریشه ی انسان شامل دندان های سانترال، لترال و کانین فک بالا استفاده شد. تاج آنها قطع و عمل پاکسازی و شکل دهی انجام شد. اسمیر لایر برداشته شد و ریشه ها، به دنبال سترون شدن، با باکتری اینترکوکوس فیکالیس عفونی شدند. ریشه ها به طور تصادفی، به چهار گروه آزمایش بخش شدند.
ریشه های دو گروه، با استفاده از گوتاپرکا و سیلر AH26 با بهره گیری از روش تراکم جانبی، پر شدند. ریشه های دو گروه بر جا مانده، با استفاده از گوتاپرکا و سیلر AHplus، با همان روش پر شدند. پس از سپری شدن مدت زمان انکوبه (دو روز و هفت روز)، برش های چهار میلی متری از بخش میانی ریشه فراهم شد و پس از خالی کردن کانال، پودر عاجی از دیواره ی درونی برش ها فراهم شد. پودر عاجی کشت داده و حضور و شمار ریزجانداران بررسی شد. یافته ها به وسیله ی آزمون های آماری مان-ویتنی (Mann-Whitney) و مجذور کای با یکدیگر مقایسه گردید
یافته ها
یافته های این بررسی، نشان داد که، سیلر AH26، باکتری ها را در مدت زمان دو روز و هفت روز، به طور کامل از میان برد. در حالی که، سیلر AHplus در این مدت ها، توان از میان بردن باکتری ها را نداشته و از نظر آماری، افزایشی معنی دار در شمار باکتری ها، در هفت روز نسبت به دو روز دیده شد.
نتیجه گیری
یافته های این بررسی، نمایانگر اثر ضدمیکروبی قوی سیلر AH26 در مقایسه با سیلر AHplus بود، که این، ممکن است ناشی از میزان بالای آزاد سازی فرمالدئید، از سوی این سیلر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p287539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!