بررسی رابطه تروما و سقط جنین در موارد ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی تهران در سالهای 1380-1379

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص سقط متعاقب ضربه یکی از وظایف اصلی و مهم پزشکان قانونی است. در این مطالعه سعی شده است تا حد امکان رابطه بین تروما و سقط جنین مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و راهکار مناسبی در برخورد با موارد خاص ارایه گردد.
روش ها
این مطالعه به صورت آینده نگر، توصیفی و مقطعی انجام گرفته است و مجموعا 50 خانم باردار که به دنبال ایراد تروما به بدن و ادعای سقط جنین به بخش معاینات ستاد مرکزی سازمان پزشکی قانونی در طی 8 ماه مراجعه نموده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین تعداد مراجعه کنندگان در گروه سنی 30-25 سال قرار داشتند. 26 نفر (72 درصد) تهرانی و 14 نفر (28 درصد) شهرستانی بودند. از نظر شغلی اغلب خانه دار و از نظر تحصیلی غالبا دیپلم و زیر دیپلم بودند. سابقه سقط قبلی در 5 نفر (10 درصد) و نسبت فامیلی نزدیک با همسر در 6 نفر (12 درصد) وجود داشت. متوسط سن حاملگی در مراجعه کنندگان 13.8 هفته و متوسط تعداد زایمان 1.1 زایمان بود. آثار ضرب و جرح در نواحی شکم و لگن در 6 نفر (12 درصد) و آثار تروما در سایر قسمتهای بدن در 25 نفر (50 درصد) وجود داشت. علایم تهدید به سقط به صورت خونریزی واژینال در 33 نفر (66 درصد) وجود داشت که در 31 مورد فاصله زمانی بین تروما و علایم تهدید به سقط کمتر از 24 ساعت و در 2 مورد بیش از 24 ساعت بود. در 14 نفر (28 درصد) رابطه بین تروما و سقط جنین یا زایمان زودرس مورد تایید قرار گرفته بود. در 21 نفر (42 درصد) ادعای ترومای و سقط جنین مورد قبول واقع نشده بود. در 15 نفر (30 درصد) علایم تهدید به سقط و آثار تروما در بدن وجود داشت ولی سقط رخ نداده بود.
نتیجه گیری
تروماهای وارده به بدن خانم های باردار در صورتی می تواند منجر به سقط جنین و زایمان زودرس شوند که اولا نسبتا شدید باشند، ثانیا علایم تهدید به سقط به فاصله اندکی پس از وارد آمدن به بدن ایجاد شده باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p296383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!