بررسی تاثیر مشاوره پیش از ازدواج بر آگاهی دختران مراجعه کننده جهت انجام مشاوره به مرکز بهداشت اسفراین، سال 82

چکیده:
هدف (مقدمه): اساسا هدف از آموزش، کسب دانش است که به تغییر رفتار یادگیرنده منجر شود. زوجهای جوان، آینده سازان کشور هستند و رشد جمعیت بستگی زیادی به نگرش و رفتار این گروه دارد و یکی از بهترین فرصت ها برای آموزش و آگاه سازی آنها موقعیت قبل از ازدواج می باشد. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر مشاوره پیش از ازدواج بر آگاهی دختران مراجعه کننده جهت انجام مشاوره به مرکز بهداشت اسفراین انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش به روش نیمه تجربی در 2 مرحله بر روی 116 دختری که به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ساخت پژوهشگر بود که بعد از تعیین روایی و پایائی آن مورد استفاده قرار گرفت و شامل دو بخش خصوصیات فردی و شاخصهای آگاهی سنجی بود. شاخص های آگاهی سنجی در چهار قسمت: تنظیم خانواده, بیماری های منتقله جنسی (STI)، روابط زناشویی و اهمیت سایر بیماری ها پس از ازدواج بود که قسمت اول، حداکثر 10 نمره و بقیه قسمتهاحداکثر 5 نمره و حداقل نمره صفر بود. تاثیر مشاوره بر آگاهی نمونه ها با آزمون آماری t زوجی و نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن افراد شرکت کننده در مطالعه 24 با دامنه سنی 33-16 سال بود و اکثریت آنها (2/54%) خانه دار و تحصیلات زیردیپلم (40%) داشتند. میانگین نمرات کل پیش آزمون 4/20% و میانگین نمرات کل پس آزمون 64/44% بود. در مقایسه نمرات آزمون قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0 < pv) همچنین در مورد بررسی ارتباط میان گروه سنی، سطح تحصیلات و شغل و تاثیر آموزش، از آزمون Krass-Kalawalls استفاده شد و نتایج نشان داد تنها بین افزایش نمرات ناشی از مشاوره و سطح تحصیلات ارتباط معنی دار وجود دارد (05/0 < pv).
نتیجه گیری
یافته های فوق نشان می دهد هر چند برنامه آموزشی اجرا شده به عنوان مشاوره قبل از ازدواج، توانسته است آگاهی دختران را در این زمینه ارتقاء بخشد، اما در بهبود مطلوب این آگاهی ها موفق نبوده است لذا نگاه جدی تری به جایگاه مشاوره پیش از ازدواج، تغییر محتوی و شکل برنامه مشاوره، به روز کردن آن با استفاده از فن آوری اطلاع رسانی و استفاده از سایر روش های اطلاع رسانی را گوشزد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p299871 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!