اثر ضد باکتریایی عصاره حاصل از برگ گیاه حرا (Avicennia marina) بر روی استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیاکلی و سودوموناس ائروژینوزا

چکیده:
زمینه
از جمله معضلات شایع در دنیای پزشکی، مساله مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها بوده، لذا یافتن ترکیبات ضد میکروبی جدید با کمترین اثرات جانبی امری لازم و ضروری می باشد. با توجه به وجود ترکیبات بیولوژیکی فعال موجود در گیاه حرا و استفاده هایی که از این گیاه در طب سنتی به عمل می آید به نظر می رسد که این گیاه دارای قابلیت ضد باکتریایی قبل ملاحظه ای باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره برگ این گیاه بر روی سه سویه مرجع از استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیاکلی و سودوموناس ائروژینوزا بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت In vitro study طراحی شد و محلول گلیسیرین 20 درصد به عنوان حلال در عصاره گیری مورد استفاده قرار گرفت. سپس در محیط کشت TSB (Tryptone Soy Broth) سویه های استافیلوکوکوس اورئوس (ATCC 25923)، اشریشیاکلی (ATCC 25922) و سودوموناس ائروژینوزا (ATCC 27853) به طور جداگانه تحت تاثیر عصاره با غلظت mg/ml 90 قرار گرفتند. پس از غربالگری اولیه، به منظور تعیین MBC (Minimal Bactericidal Concentration)، هر سه سویه مذکور با غلظت های مختلف عصاره نیز آزمایش شدند. تاثیر غلظت عصاره مذکور در مقاطع زمانی بین صفر تا 24 ساعت نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
MBC عصاره برای استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیاکلی و سودوموناس ائروژینوزا به ترتیب برابر با 7.9، 15.8 و mg/ml 33.8 بود. حداقل زمان لازم جهت تاثیر MBC این عصاره در مورد استافیلوکوکوس اورئوس 24 ساعت، در رابطه با اشریشیاکلی 8 ساعت و برای سودوموناس ائروژینوزا 12 ساعت بدست آمد.
نتیجه گیری
عصاره برگ حرا دارای اثرات ضد باکتریایی قابل ملاحظه ای بر روی اشریشیاکلی و سودوموناس ائروژینوزا به عنوان باکتری های گرم منفی و استافیلوکوکوس اورئوس به عنوان یک باکتری گرم مثبت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p304496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!