مدت زمان مناسب قرار دادن دماسنج جیوه ای در زیر بغل و داخل مقعد جهت اندازه گیری دمای بدن شیرخواران

چکیده:
زمینه و هدف
به دلیل اهمیت اندازه گیری دقیق دمای بدن در تشخیص بیماری ها و سیر بهبود هدف از این مطالعه تعیین مدت زمان مناسب قرار دادن دماسنج جیوه ای در زیر بغل و داخل مقعد جهت اندازه گیری دمای بدن شیرخواران بستری در بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد در سال 1379 می باشد.
روش کار
در این پژوهش توصیفی – تحلیلی 48 شیرخوار زیر یک سال بستری در بخش به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. دمای بدن شیر خواران در دو روش زیر بغل و داخل مقعد طی مدت زمانهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در روش زیر بغل دمای بدن شیر خواران ابتدا به مدت یک دقیقه با دماسنج جیوه ای اندازه گیری شد وسپس میزان جیوه دماسنج به حد 35 درجه سانتی گراد رسانده شد و به دنبال آن و به همین شیوه به مدت دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت، هشت، نه، ده دقیقه دمای بدن اندازه گیری شد و در فرم مشاهده ثبت گردید. در روش اندازه گیری مقعدی، به همین شیوه تا 5دقیقه دمای بدن اندازه گیری شد. تجزیه تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، آزمون توکی و محاسبه ضریب همبستگی انجام گرفت.
یافته ها
در روش زیر بغل بین میزان درجه حرارت ثبت شده از شیر خواران به مدت یک دقیقه و بیشتر از یک دقیقه (دو الی ده دقیقه) تفاوت آماری معنی داری وجود داشت(001/0p<). همچنین بین این میزان به مدت 2 دقیقه با مدت نه و ده دقیقه نیز تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0p<). بین مدت زمان 3 دقیقه و بیشتر از 3 دقیقه تفاوت معنی داری وجود نداشت. در روش داخل مقعدی بین میزان درجه حرارت ثبت شده از شیر خوار بین مدت یک دقیقه و پنج دقیقه تفاوت معنی داری وجود داشت (04/0p<) و بین مدت 2 دقیقه و 5 دقیقه این تفاوت معنی دار نبود.
نتیجه گیری و پیشنهاد: مدت زمان مناسب به منظور اندازه گیری دمای بدن شیرخواران در روش زیر بغل و داخل مقعدی به ترتیب 3و2 دقیقه توصیه میشود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p306529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!