بررسی میزان فراوانی اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران بتاتالاسمی ماژور بالای 10 سال بیمارستان هاجر (س) شهر کرد سال 1382

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تزریق مکرر خون، مدت و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور را بهبود بخشیده اما آنها را در معرض خطراتی همچون افزایش مزمن بار آهن و هپاتیت های ویروسی قرار داده که اینها خود می توانند عامل بوجود آورنده عوارضی مانند اختلالات متابولیسم گلوکز در این بیماران باشند. با توجه به برگشت پذیر بودن بعضی از این اختلالات در این تحقیق فراوانی اختلالات فوق در بیماران بتا تالاسمی ماژور در بخش تالاسمی بیمارستان هاجر (س) شهرکرد تعیین گردید، تا بیماران مبتلا شناسائی شوند و برنامه درمانی مقتضی به آنها ارائه گردد.
روش مطالعه
بدین جهت 80 بیمار شامل 40 بیمار تالاسمی ماژور 20-10 سال و 40 نفر غیر تالاسمیک، همسان از نظر سن و جنس به روش مورد - شاهدی تحت تست تحمل خوراکی گلوکز (پاسخ قند خون به 75/1 گرم به ازای هر کیلو گرم گلوکز خوراکی) قرار گرفتند و نتایج حاصله ثبت گردید. در بیماران تالاسمیک با توجه به ارتباط این اختلال با بار آهن و ابتلا به هپاتیت های ویروسی، سطح فریتین سرم و نشانگرهای ابتلا به هپاتیت ویروسی شامل آلکالین فسفاتاز HbsAg - HCV Ab- SGOT - SGPT- نیز تعیین شد.
نتایج
شیوع اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک 15 درصد بود. (10 درصد بصورت پنهان و 5 درصد بصورت دیابت آشکار) که در مقایسه با گروه غیر تالاسمیک بیشتر است (15% در مقابل 0%، 0.01=(p. ولی اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک مبتلا به هپاتیت بیشتر از بیماران غیر هپاتیتی نبود. (6/16 درصد در مقابل 8/8 درصد (P>0.05 سطح فریتین سرم در شیوع بالای اختلالات متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک دخیل بود ((P<0.05.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله در این بررسی می توان به ارتباط معنی دار ابتلا به تالاسمی ماژور و اختلال متابولیسم گلوکز پی برد و ادعا نمود که اختلال متابولیسم گلوکز در بیماران تالاسمیک به طور قابل توجهی شایع تر از بیماران غیر تالاسمیک بوده و در ابتلا به این اختلال میزان بار آهن نقش به سزائی دارد که لزوم دقت به میزان آهن این بیماران و درمان مناسب آن را بیان می دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p310024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!