بررسی ارتباط بین ویژگی های سرطان و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به درمانگاه منتخب انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده:
زمینه و هدف
بیماران مبتلا به سرطان دچار مشکلات جسمی، روحی و اجتماعی زیادی می شوند که این مشکلات باعث اختلال در روند طبیعی زندگی و کیفیت آن می گردد. لذا با توجه به اینکه در جامعه ما به مفهوم کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن از جمله درد، خستگی وغیره در بیماران سرطانی کمتر پرداخته شده است شناخت این عوامل به پرستاران کمک می کند تا فعالیت های خود را در جهت ارتقای سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی بیماران سازماندهی نمایند. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع ارتباطی است که به منظور بررسی ارتباط بین ویژگی های سرطان و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به درمانگاه منتخب انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است.
روش مطالعه
در این تحقیق 200 نفر از بیماران مبتلا به انواع سرطان (تومورهای توپر)که به منظور شیمی درمانی به درمانگاه منتخب انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه نموده بودند بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق مصاحبه، گزارش خود بیمار و مراجعه به پرونده بیمار انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات بر اساس پرسشنامه (Quality of Breast Cancer) Qol-BC بود که توسط پژوهشگر تعدیل شده است. جهت دستیابی به اهداف از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و جهت تعیین ارتباط آماری از آزمون کای دو استفاده شده است.
نتایج
یافته ها نشان داد اکثریت واحدهای مورد پژوهش 35% مبتلا به سرطان گوارش، 5/35% بیماران در مرحله 3 بیماری، در 5/61% طول مدت بیماری از زمان تشخیص کمتر از یکسال، 41% دارای شدت درد خفیف بودند، 91% بیماری خود را قبول داشتند، 5/84% کاهش یا از دست دادن عملکرد اعضای بدن از زمان بیماری داشتند و 5/69% شدت خستگی متوسط داشته اند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش بیانگرآن بود که کیفیت زندگی اکثریت واحدهای مورد پژوهش (66%) متوسط بوده است در رابطه با ارتباط ویژگی های سرطان با کیفیت زندگی نتایج نشان داد که بین نوع سرطان ((P<0.05، شدت درد ((P<0.05، کاهش یا از دست دادن عملکرد اعضای بدن ((P<0.05 و شدت خستگی ((P<0.05 با کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود دارد ولی بین قبول یا انکار بیماری، طول مدت بیماری از زمان تشخیص و مرحله سرطان با کیفیت زندگی ارتباط معنی داری وجود نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p310039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!