اثر سزارین بر کاهش باروری در زنان حامله شهر سنندج

چکیده:
مقدمه
با گسترش عمل سزارین در مادران باردار بحث در مورد عوارض آن هم مورد توجه قرار گرفته است، شواهدی در دست است که سزارین میزان باروری را کاهش می دهد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سزارین با کاهش باروری زنان حامله شهر سنندج انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت کوهورت تاریخی (Cohort Historical) طراحی گردید. جامعه آماری شامل کلیه زنان حامله شهر سنندج بود که جهت انجام پیگیری در سه ماهه آخر بارداری و یا زایمان به درمانگاه تخصصی زنان و بلوک زایمان در سال 1383 مراجعه نمودند. گروه مورد زنانی بودند که سابقه یکبار سزارین در طی حاملگی و یا حاملگی های قبلی، و گروه مقایسه سابقه حداقل یکبار زایمان واژینال طبیعی را داشتند. داده های لازم از طریق مصاحبه با مادران و پرونده پزشکی آنان و مدارک موجود جمع آوری و ثبت می شد و در مراجعات بعدی مادران این داده ها مجددا کنترل می گردید. داده های بدست آمده با کمک نرم افزار آماری SPSS. Win و همچنین آزمون کای دو و آزمون T-Test تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
براساس نتایج این مطالعه تعداد 243 زن حامله که سابقه سزارین داشتند با 392 خانم حامله که زایمانهای قبلی خود را با روش طبیعی انجام داده بودند مقایسه شدند. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین فاصله زمانی تصمیم به حاملگی تا حامله شدن در گروه سزارین 63/9 ماه با انحراف معیار 41/9 ماه و در گروه مقایسه 00/6 ماه با انحراف معیار 31/6 ماه بود که با 001/0=P رابطه معنی داری را نشان داد. بر اساس یافته های این مطالعه سزارین بر نازایی ثانویه اثر دارد (001/0=P و 88/1=RR).
نتیجه گیری
براساس یافته های این مطالعه به نظر می رسد سزارین باعث کاهش باروری در مادرانی که تحت این عمل قرار می گیرند، می شود. که می تواند عوارض اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی بسیاری به جای بگذارد هر چند در این زمینه لازم است مطالعات طولانی مدت انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p314088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!