کیفیت ثبت علل مرگ در گواهی های فوت صادره از بیمارستان شهدای یافت آباد تهران از نظر ارزش استفاده از داده ها و اطلاعات آنها در تحقیقات بین المللی

چکیده:
مقدمه
امروزه تمام برنامه ریزی ها مبتنی بر داده های مرتبط انجام می گیرد. در حوزه علوم پزشکی نیز برای مطالعه عوامل منجر به مرگ از داده های مرگ و میر استفاده می گردد. برای بدست آوردن این داده ها استفاده از گواهی فوتی که برطرف کننده تمام نیازهای برنامه ریزان باشد، کاملا ضروری است. جهت دستیابی به این مهم سازمان جهانی بهداشت گواهی فوت یکسان و یکنواختی را برای تمام کشورها توصیه نموده که در آن با هدف پیشگیری از علل منجر به مرگ، بر ثبت علل شروع کننده (اصلی)، زمینه ای و مستقیم منجر به مرگ تاکید شده است. این تحقیق به منظور دستیابی به این نکته که چند درصد از علل ثبت شده در گواهی فوتهای حاضر ارزش داده ایی دارند و همچنین تعیین میزان گواهی های دارای کفایت از نظر ثبت علل منجر به مرگ، انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی که بر روی کلیه گواهی فوت های صادر شده در سالهای 81-75 استخراج و علل درج شده در آنها از دو دیدگاه بررسی شدند. برای تعیین ارزش داده ایی با جداول مرگ و میر در کتاب طبقه بندی بین المللی بیماری ها مطابقت داده شد و عللی که علت اصلی مرگ نمی باشند (ارزش داده ای از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت در چرخه پیشگیری از مرگ را ندارند)، و همچنین گواهی های فاقد کفایت ثبت، مشخص گردیدند.
یافته ها
بر اساس پژوهش حاضر 1/33 درصد از کل گواهی های صادره فاقد ارزش داده ایی (یعنی علت ثبت شده علت اصلی مرگ نبوده) و 9/2 درصد نیز کفایت ثبت ندارند (علل مورد توجه سازمان جهانی بهداشت ثبت نشده است). از میان علل ثبت شده در سیستم قلبی و عروقی بالاترین فراوانی 2/47 درصد متعلق به شرح تشخیص Cardiac Arrest بوده که علت مذکور چون با تمام مرگها همراه است بنابراین ارزش داده ای ندارد.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که 36 درصد گواهی های صادره از دیدگاه دستورالعمل های بین المللی اشکال دارند. به منظور اصلاح روند تولید داده توجه به وجود یک گواهی فوت یکسان و یکنواخت، یکی از ضرورتهای مهم سیستم ثبت اطلاعات می باشد. آموزش مستندسازان در جهت تولید داده های قابل استفاده و همچنین بوجود آوردن امکانات و تاکید بر استفاده از آزمونهای تشخیصی دقیق می تواند صحت داده های تولید شده را بهبود بخشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p314089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!