رگ سازی در سرطان پستان نوع داکتال تهاجمی و مقایسه آن با بافت نرمال

پیام:
چکیده:
هدف
سرطان پستان یکی از شایعترین بدخیمی های انسانی بوده و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در خانمهاست. عوامل متعددی در بیماریزایی و پیش آگهی بیماری دخیل هستند که یکی از مهمترین آنها رگ سازی می باشد.
در این مطالعه بر آن شدیم که از روش ارزشمند ایمنوهیستوشیمی با استفاده از مارکر CD34 که مارکری مناسب برای سلولهای اندوتلیال عروق است به بررسی میزان رگ سازی در سرطان پستان پرداخته و مقایسه ای با بافت نرمال انجام دهیم. بدیهی است در صورت اثبات افزایش رگ سازی (میزان عروق کوچک درون تومور) درمان ضایعه به سمت کنترل رگ سازی گرایش خواهد یافت.
مواد و روش کار
در این مطالعه 50 مورد از بافتهای سرطان پستان از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان قایم (عج) مشهد در سالهای اخیر انتخاب و بعد از بررسی های اولیه و برش بر روی بلوکهای آنها رنگ آمیزی برای مارکر ایمنوهیستوشیمی CD34 انجام شد. سپس در نقاطی که حداکثر رگ سازی وجود داشت، میزان (Microvessel density) MVD بررسی و ارتباط آن با فاکتورهای دیگر نظیر سن، درجه تومور، تعداد گره لنفی مبتلا و اندازه تومور مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
میزان MVD در بافت نرمال مجاور تومور 12.42±2.5 و در سرطان پستان 46.76±23.4 به دست آمد که اختلاف معنی داری را در میزان آنژیوژنز (رگ سازی) بین بافت نرمال و نئوپلازیک پستان نشان می دهد (p=0.000). همچنین به موازات افزایش درجه هیستولوژیک (گرید) میزان رگ سازی افزایش داشت. به طوری که MVD در گرید یک سرطان پستان 42.3±25.1 و در گرید سه 63.75±26.5 بود ولی این تفاوت در حدی نبود که رابطه معنی دار شود (p=0.2).
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از مطالعه ما تفاوت مشخص در تراکم عروقی در سرطان پستان (MVD) بین بافت نرمال و سرطانی و همچنین رابطه بین افزایش رگ سازی را با افزایش درجه هیستولوژیک تومور نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
246
لینک کوتاه:
magiran.com/p314577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!