اثر عصاره میوه شوید (Anethum graveolens) بر انقباضات رحم موش صحرایی

پیام:
چکیده:
هدف
گیاه شوید (Anethum graveolens) از تیره جعفری (Umbelliferae) بوده و اثرات ضد نفخ، ضد اسپاسم، ضد تشنج و نیز اثر کاهنده اسید معده توسط آن تاکنون گزارش شده است. با توجه به مصرف سنتی جوشانده میوه شوید در درمان زنانی که مکررا دچار سقط جنین می شوند، هدف این تحقیق، بررسی اثر میوه شوید بر انقباض رحم موش صحرایی باکره و تا حد امکان، شناسایی مکانیسم آن می باشد.
مواد و روش ها
عصاره میوه شوید با الکل %70 و با روش خیساندن تهیه شد. رحم موشهای بالغ و باکره در حمام بافت)محلول دیژالون، (29°C قرار داده و انقباضات ناشی از کلرورپتاسیم و اکسی توسین به روش ایزومتریک ثبت شد. در تجربه اکسی توسین، استرادیول والریت 24(5mg/kg, sc) ساعت قبل به موشها تزریق گردید.
نتایج
این تحقیق نشان داد که عصاره میوه شوید 0.5)، 1، 2، 4 و (8mg/ml به صورت وابسته به غلظت، انقباض ناشی از کلرورپتاسیم (60 mM) و اکسی توسین (10 mU/ml) را در رحم کاهش می دهد (p<0.0001). ولی اثر مهاری عصاره بر انقباض ناشی از اکسی توسین در بیشتر غلظتها، قویتر بود p<0.01) تا (p<0.0001. بدون حضور کلسیم، پاسخ انقباضی به اکسی توسین ضعیف بود و کلرورکلسیم (2.4 mM) این انقباض را تقویت نمود. در غیاب کلسیم، عصاره پاسخ انقباضی به اکسی توسین را کاهش داد و در حضور کلسیم، عملکرد مهاری عصاره افزایش یافت. در غیاب کلسیم، رحم دپولاریزه شده به وسیله کلرورپتاسیم (120 mM) منقبض نشد و افزایش کلسیم 0.15)، 0.3، 0.6، 1.2 و (2.4 Mm قدرت انقباض رحم را به صورت وابسته به غلظت افزایش داد. عصاره (4 mg/ml) این افزایش قدرت انقباض را کاهش داد. پروپروانولول (1?M) و (100? M) L-NAME مانع بروز اثرات مهاری عصاره بر انقباض ناشی از اکسی توسین نشدند.
نتیجه گیری
از نتایج به دست آمده شاید بتوان نتیجه گیری کرد که بخشی از عملکرد مهاری عصاره آبی الکلی میوه شوید از طریق انسداد کانالهای کلسیمی وابسته به ولتاژ و بخش دیگر آن از طریق اختلال در عملکرد اکسی توسین انجام شده و در این عملکرد مهاری، NO و رسپتورهای بتا دخالتی ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p314579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!