بررسی نتایج غربالگری اسکولیوز در دانش آموزان 14-10 ساله مدارس شهر کرد، 1382

چکیده:
زمینه و هدف
اسکولیوز (Scoliosis) به انحنای جانبی غیر طبیعی و بیش از ده درجه ای ستون فقرات اطلاق می شود و شایع ترین نوع آن، اسکولیوز با علت نامشخص بالغین یا بزرگسالان (Adolescent idiopathic) است. ساده ترین و اقتصادی ترین روش تشخیص اسکولیوز، غربالگری این بیماری در مدارس به هنگام جهش رشد کودکان که مرحله شروع به پیشرفت آن است، می باشد. لذا این پژوهش به منظور غربالگری بیماران مبتلا به اسکولیوز بزگسالان در مدارس شهرستان شهرکرد در محدوده سنی 14-10 سال انجام شد.
روش بررسی
936 دانش آموز 14-10 ساله از مدارس شهرکرد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند در یک مطالعه توصیفی مورد بررسی قرار گرفتند. بررسی بر اساس مشاهده نواحی آناتومیک نامتقارن، مانند زوائد خاری، لگن و شانه ها و انجام تست معاینه ستون فقرات پس از خم شدن به جلو (Adam’s forward bending test) و اندازه گیری رادیوگرافیک زاویه انحنای ستون فقرات ((Cobb’s angle بود.
یافته ها
از 936 دانش آموز معاینه شده 86 نفر به درمانگاه ارتوپدی ارجاع داده شدند که از آنها 7 نفر (7/0%) اسکولیوز با علت نامشخص داشتند. 5 نفر از بیماران مونث (71%) و 2 نفر (29%) مذکر بودند. 2 نفر (29%) از بیماران دارای انحنای توراسیک، 4 نفر (57%) انحنای توراکولومبار و یک نفر (14%) انحنای لومبار داشتند که انحنای لومبار از نوع مادرزادی بود. 2 نفر از بیماران (29%) سابقه خانوادگی مثبت از بیماری داشتند. به طور کلی شیوع اسکولیوز با علت نامشخص 7/0% بود. هر هفت نفر زودتر از همکلاسی های خود در فعالیت های ورزشی خسته می شدند و شیوع کمر درد در آنها بیشتر بود. پنج نفر از بیماران به سن بلوغ رسیده بودند و دو نفر دیگر شامل یک دختر و یک پسر زیر سن بلوغ بودند. دو نفر از دخترها و یک نفر از پسرها نیاز به جراحی و سه نفر از دخترها و یک نفر از پسرها نیاز به درمان با بریس داشتند.
نتیجه گیری
با این روش بیماران به سرعت و به سادگی تشخیص داده می شوند. در نتیجه از پیشرفت انحنای ستون فقرات (Curve progression) و اختلال عملکرد تنه و اندام ها جلوگیری شده نمائیم و نیاز به جراحی کاسته می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p316809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!