مقایسه عوارض و هزینه بی هوشی عمومی و بی حسی نخاعی در جراحی افراد بالای 55 سال در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 83

چکیده:
سابقه و هدف
مزایا و معایب بی حسی نخاعی در مقابل بی هوشی عمومی هنوز جای بحث دارد. شرایط پر خطر بیماران با سن بالا برای جراحی های شایع این دوره سنی و میزان هزینه اعمال جراحی و بی هوشی به عنوان عوامل تعیین کننده انتخاب نوع بی هوشی می باشد. هدف این مطالعه مقایسه هزینه و عوارض بی هوشی عمومی و بی حسی نخاعی در جراحی های شایع افراد با سن بالا می باشد.
مواد و روش ها
دریک مطالعه توصیفی، قسمت های مختلف پرونده 120 بیمار مسن که در سال 83 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت بی هوشی عمومی و بی حسی نخاعی جراحی شدند از نظر میزان هزینه داروهای مصرفی بی هوشی و بی حسی و وسایل مرتبط با بی هوشی و هزینه های دیگر و عارضه های مختلف بعد از عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون های t test، کای دو، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و p کم تر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
66.6 درصد بیماران در گروه بی هوشی عمومی و 33.3 درصد در گروه بی حسی ناحیه ای قرار گرفته بودند. میانگین هزینه داروهای مصرف شده بی هوشی عمومی 19871 ±92488 ریال و برای بی حسی نخاعی 7213 ± 23549 ریال بوده است (000/=p). و هزینه وسایل مصرف شده مرتبط با بی هوشی عمومی 7788±33073 ریال و بی حسی 8452±34461 ریال بوده است (444/0
استنتاج
بی حسی نخاعی نسبت به بی هوشی عمومی با توجه به محاسبات بعضی از عوارض مهم مثل تهوع و استفراغ بعد از عمل، هزینه و عوارض کمتر دارد. اما نسبت به بعضی از شاخص ها مثل مدت توقف بیمار در بیمارستان در مرحله بعد عمل، تفاوتی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p317594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!