فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی مازندران - پیاپی 51 (فروردین و اردیبهشت 1385)

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 51 (فروردین و اردیبهشت 1385)

  • 152 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/01/23
  • تعداد عناوین: 18
|
  • مقالات پژوهشی
  • سپیده پیوندی، نرگس مسلمی زاده صفحات 1-5
    سابقه و هدف
    اختلال تخمک گذاری یکی از علل شایع نازایی زنان می باشد و اکثر آنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشند. اولین قدم در درمان نازایی این افراد، تحریک تخمک گذاری با کلومیفن سیتراتاست. 22.1- 20 درصد موارد بیماران به تحریک تخمک گذاری با کلومیفن مقاوم می باشند. هدف از این مطالعه بررسی میزان تخمک گذاری و بارداری ناشی از مصرف تاموکسیفن در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک بررسی توصیفی است که در 100 زن مبتلا به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن و مراجعه کننده به کلینیک نازایی بیمارستان امام خمینی (1383) انجام شده است. بیماران از روز 7-3 سیکل قاعدگی تحت درمان با قرص تاموکسیفن به میزان mg/d 40 قرار گرفتند. مانیتورینگ با سونوگرافی واژینال انجام شد و در حضور 3-1 فولیکول، بزرگتر از mm 18، آمپول HCG 000/10واحد عضلانی تزریق گردید. میزان تخمک گذاری (بر اساس میزان پروژسترون سرم 7 روز پس از تزریق آمپول HCG) و میزان بارداری کلینیکی تعیین شد.
    یافته ها
    در 27 بیمار از 100 بیمار تخمک گذاری رخ داد و در 18 مورد ساک بارداری در سونوگرافی مشاهده گردید. آنالیز آماری نشان داد که ضخامت اندومتر در خانم هایی که باردار شدند 72.10 میلی متر و در خانم هایی که باردار نشدند 16.8 میلی متر بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود. هم چنین تعداد فولیکول غالب بزرگتر از 16 میلی متر در خانم های باردار 3.4 و در خانم های غیر باردار 2.7 بوده که این تفاوت نیز معنی دار بود.
    استنتاج
    نتایج مطالعه نشان داد که تاموکسیفن در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک مقاوم به کلومیفن احتمالا از طریق افزایش ضخامت اندومتر و تعداد فولیکول های بالغ ناشی از اثرات آگونیستی استروژن در القا تخمک گذاری و بارداری موثر است و می تواند قبل از تحریک تخمک گذاری با HMG و یا لاپاروسکوپی مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تخمک گذاری، تاموکسیفن، تخمدان پلی کیستیک، کلومیفن
  • محمدرضا باغبان اسلامی نژاد، مجتبی رضا زاده، سعید کاظمی، پوپک افتخاری یزدانی صفحات 6-17
    سابقه و هدف
    بهبود رشد و تکوین جنین پستانداران در محیط ازمایشگاهی همواره مورد توجه بوده و در این ارتباط کارایی سیستم های هم کشتی جنین با سلول های سوماتیک به اثبات رسیده است. در مطالعه حاضر سیستم هم کشتی ویژه ای که در آن سلول های پوششی لوله رحم به حالت قطبی کشت شده است، مورد مطالعه قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    نمونه های لوله رحم انسانی از بیماران تحت عمل برداشت رحم (hysterectomy) تهیه شد و سلول های پوششی آن به روش آنزیمی جدا گردید و بر روی سطوح پلاستیک (به حالت غیر قطبی) و ژل ECM (به حالت قطبی) کشت گردید. ماهیت پوششی سلول ها با روش ایمنی بافتی - شیمیایی و قطبی بودن آنها با روش میکروسکوپ الکترونی (Transmission Electron Microscopy) تایید شد. آنگاه جنین های دو سلولی موش NMRI به روش Flushing تهیه شد و سیستم های هم کشتی آن با سلول های کشت یافته بر روی پلاستیک (غیر قطبی) و ژل ECM (قطبی) ایجاد گردید. رشد و تکوین جنین ها به طور روزانه و به مدت 96 ساعت در فرم های ویژه ای ثبت گردید و نتایج حاصل با روش آماری X2 آنالیز شد در انتهای دوره کشت تعدادی بلاستوسیست از گروه های مختلف به روش افتراقی به منظور شمارش سلولی رنگ آمیزی گردید و نتایج آن با استفاده از آزمون One-way ANOVA مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج ایمنی - بافتی - شیمیایی نشانگر ماهیت پوششی سلول های کشت یافته بود. مقاطع میکروسکوپ الکترونی قطبی بودن کامل سلول های کشت یافته بر روی ژل ECM را تایید کرد. این سلول ها استوانه ای شکل بوده و بر روی غشا پایه قرار داشتند و کمپلس اتصالی (به ویژه اتصال محکم) تشکیل شده بود؛ در حالی که سلول های کشت یافته بر روی پلاستیک (غیر قطبی) دوکی شکل بودند و اتصال شبه دسموزوم بین آن ها بر قرار بود. نتایج رشد و تکوین نشان داد که در تمام مدت 96 ساعت دوره کشت، جنین های سیستم های هم کشتی در مقایسه با گروه شاهد تکوین بهتری دارند. مقایسه سیستم قطبی با غیر قطبی نشان داد که سیستم قطبی از لحاظ درصد تشکیل بلاستوسیست تفاوت معنی داری با غیر قطبی ندارد. نکته حایز اهمیت پر سلول بودن بلاستوسیست های سیستم قطبی نسبت به غیر قطبی بود و از این لحاظ دو سیستم تفاوت معنی داری داشتند.
    استنتاج
    بلاستوسیست های رشد یافته بر روی سلول های قطبی لوله رحم انسان، سلول بیش تری در مقایسه با جنین های سیستم غیر قطبی کسب می کنند و پر سلول بودن بلاستوسیست نشانه ای از کیفیت بالای آن است.
    کلیدواژگان: لوله رحم، سلولهای پوششی
  • سیدجلال حسینی مهر، عزیز محمودزاده، شهرام اخلاق پور صفحات 18-23
    سابقه و هدف
    پرتوهای یونیز آن با عبور از سلول ها ایجاد رادیکال های آزاد می کنند که این رادیکال های آزاد به ماکرو مولکول های حیاتی مثل DNA و غشا سلول برخورد کرده و منجر به آسیب سلولی و نهایتا عوارض سو روی دستگاه های زیست - شناختی می شوند. ترکیباتی که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشند با خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد موجب کاهش اثرات مخرب اشعه می شوند. در این مطالعه اثر محافظت پرتوی کاپتوپریل با آزمون میکرونوکلئوس برای ارزیابی اثرات ضد کلاستوژنیکس (Anticlastogenic) و تکثیر سلولی در مغز استخوان موش مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    کاپتوپریل به صورت داخل صفاقی (ip) در مقادیر 10، 25 و50 میلی گرم یک ساعت قبل از اشعه گاما (2گری) تزریق شد. حیوانات پس از 24 ساعت کشته و نمونه هایی از مغز استخوان تهیه و رنگ آمیزی شده و میزان ریز هسته در سلول های پلی کروماتیک اریتروسیت (PCE) و نرموکروماتیک اریتروسیت (NCE) با میکروسکوپ شمارش شدند. اثر آنتی اکسیدانی کاپتوپریل با آزمون دی فنیل پیکریل هیدرازیل مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    هر سه مقدار تجویزی میزان MnPCE را کاهش داده و همچنین نسبتPCE/(PCE+NCE) % را افزایش داده است که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار می باشد (p<0.001). مقدار مناسب کاپتوپریل برای محافظت در موش mg/kg 10 می باشد که مغز استخوان را به میزان 18/2 برابر در برابر اثر کلاستوژنیکس اشعه محافظت کرده است. در این مطالعه کاپتوپریل اثر آنتی اکسیدانی قابل توجهی داشت؛ به طوری که در غلظت 0.2mM بیش از 96% اثر مهار رادیکال آزاد داشته است.
    استنتاج
    نتایج این تحقیق نشان داد که کاپتوپریل احتمالا با مکانیسم آنتی اکسیدانی موجب حذف اثر تخریبی رادیکال های آزاد ناشی از پرتوهای یونساز روی سلول های مغز استخوان شده و آسیب ژنتیکی را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: محافظ پرتو، کاپتوپریل، آزمون میکرونو کلئوس، اشعه گاما
  • عراز محمد میرابی، ربابه رضایی پور، عقیل تبار ملاحسن، زرین شریف نیا، حامد اخروی، شهرام فدایی، یدالله محرابی، ابوالقاسم عجمی صفحات 24-29
    سابقه و هدف
    تحقیقات حاکی از شیوع سرطان در افرادی است که در نزدیکی خطوط انتقال نیرور زندگی می کنند. بنابراین از اثرات میدان های الکترونیکی بر سلامت بشر نباید غافل ماند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فرکانس های مختلف میدان مغناطیسی بر سیستم ایمنی ذاتی و اختصاصی (ایمنی با واسطه سلولی) می باشد تا با کسب آگاهی در این زمینه بتوان از اثرات این میدان ها برای اهداف درمانی، تقویت و یا حتی سرکوب سیستم ایمنی استفاده نمود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از موش های ماده نژاد BALB/c استفاده شد. موش ها به 10 گروه 8 تایی تقسیم شدند و به هریک از موش ها (گروه مورد و شاهد) تعداد 108 گلبول قرمز (SRBC) در حجم 0.1 ml به دو طریق زیر جلدی و داخل جلدی (کف پا) تزریق شد و سپس گروه های مورد (5 گروه) تحت تاثیر میدان های مغناطیسی با شدت ثابت 0.4 میلی تسلا ولی با فرکانس های متفاوت 0، 5، 50، 500 و 5000 هرتز به مدت 6 روز متوالی، هر روز به مدت 8 ساعت قرار گرفتند (هر گروه تحت یکی از فرکانس ها) و گروه های شاهد در همان شرایط ولی در خارج میدان مغناطیسی نگهداری شدند. سنجش ایمنی ذاتی و اختصاص به ترتیب با تست NBT و DTH انجام گرفت. در روز هفتم، از موش های گروه هایی مورد و شاهد خون گیری شد و تست NBT به صورت کیفی و نیمه کمی انجام شد و برای انجام تست DTH در روز هفتم بار دیگر همان مقدار SRBC به کف پای موش ها (گروه های مورد و شاهد) تزریق گردید و بعد از 24، 48 و 72 ساعت ضخامت کف پای موش ها به وسیله میکرومتر اندازه گیری و ثبت گردید و با استفاده از آزمون آماری تی تست غیر وابسته تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج تست کیفی NBT در تمام گروه ها به جز گروهی که در فرکانس صفر میدان مغناطیسی قرار گرفته بودند اختلاف معنی داری بین گروه های مورد و شاهد نشان داد. در بررسی NBT نیمه کمی در گروه های مورد در مواجهه با فرکانس های 5، 50، 500 و 5000 هرتز نتایج دارای اختلاف معنی داری بود. نتایج حاصل از پاسخ DTH در گروه های مواجهه با فرکانس های 0، 5 و 50 هرتز معنی دار نبوده اما در گروه های مواجهه با فرکانس های 500 و 5000 هرتز در مقایسه با گروه کنترل در اندازه گیری 24 ساعته به ترتیب اختلاف معنی داری مشاهده شد ولی در اندازه گیری 48 ساعت و 72 ساعت اختلافی مشاهده نشد.
    استنتاج
    از یافته های تحقیق نتیجه گرفته می شود که فرکانس های 5، 50، 500 و 5000 هرتز پاسخ های ایمنی ذاتی را در موش های ماده نژاد BALB/c کاهش می دهد ولی ایمنی سلولی اختصاصی تغییری نمی کند.
    کلیدواژگان: الکترومغناطیس، فرکانس، ایمنی سلولی، DTH، NBT
  • ژیلا ترابی زاده، فرشاد نقش وار، امید عمادیان، علیرضا علم، علیرضا خلیلیان، ناعمه پیوندی صفحات 30-36
    سابقه و هدف
    بیماری هیرشپرونگ (HD) شایع ترین علت انسداد روده ای نوزادان می باشد. به دلیل مشکلات و عوارض بیوپسی تمام ضخامت و عضلات سروزی رکتوم، تمایل به انجام بیوپسی مخاطی - زیرمخاطی رکتوم می باشد. ولی تفسیر این بیوپسی ها با رنگ آمیزی هماتوکسیلین - ائوزین (H&E) و حتی رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی (IHC) متداول یعنی استیل کولین استراز دارای مشکلاتی می باشد. از آنجا که اطلاعات درباره صحت رنگ آمیزی انولاز اختصاصی نرون (NSE) برای تشخیص هیرشپرونگ که مارکری در دسترس و قابل انجام بر روی بلوک های پارافینه می باشد، ناکافی است، این مطالعه با هدف تعیین ارزش تشخیصی NSE بر بیوپسی های مخاطی - زیرمخاطی رکتوم درتشخیص بیماری هیرشپرونگ و اختلالات وابسته انجام شده است.
    مواد و روش ها
    مطالعه بر 65 بیوپسی مخاطی زیر مخاطی و 65 بیوپسی عضلانی - سروزی (استاندارد) رکتوم بیماران مشکوک به بیماری هیرشپرونگ و اختلالات وابسته مراجعه کننده به بیمارستان های بوعلی و شفای ساری (از فروردین1382 - مهر 1383) انجام شد. از هر بیمار یک بیوپسی مخاطی - زیرمخاطی و یک بیوپسی عضلانی – سروزی گرفته شد. لام های نمونه های مخاطی – زیر مخاطی با NSE و نمونه های عضلانیسروزی با E& H رنگ آمیزی و به صورت دو سوکور خوانده و با هم مقایسه شد. داده ها با فرمول های حساسیت و ویژگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    حساسیت، اختصاصیت، کارایی و ارزش اخباری مثبت و منفی رنگ آمیزی NSE در تشخیص بیماری هیرشپرونگ به ترتیب 100درصد، 84.2 درصد، 89.1 درصد، 81.8 درصد، 100 درصد بود. که اختلاف معنی دار از نظر آماری با استاندارد نشان داد. در بررسی 5 مورد هیپوگانگلیوزیس، رنگ آمیزی NSE در یک مورد منفی کاذب و در 9 مورد مثبت کاذب وجود داشت.
    استنتاج
    یافتن سلول گانگلیونی با رنگ آمیزی NSE قطعا بیماری هیرشپرونگ را رد می کند و عدم وجود سلول های گانگلیونی در 81.8 درصد موارد تشخیص HD را به درستی مطرح می کند. لذا استفاده ازNSE در مواردی که نمونه یک بیوپسی مخاطی - زیر مخاطی باشد منطقی به نظر می رسد. این روش شاید در نشان دادن وجود یا عدم وجود سلول گانگلیونی کافی باشد ولی شمارش سلول گانگلیونی (که در تشخیص اختلالات وابسته لازم است) نیازمند بررسی شبکه عصبی میانتریک است.
    کلیدواژگان: هیرشپرونگ، بیوپسی، رکتوم، انولاز اختصاصی نرون، ایمونو هیستوشیمی
  • فریبا رشیدی قادر، مهرنوش کوثریان صفحات 37-42
    سابقه و هدف
    هیدروکسی اوره با افزایش Hb Fاز شدت کم خونی در بیماران دچار تالاسمی می کاهد ولی ازسوی دیگر افزایش پیوند اکسیژن (O2 affinity) توسط Hb F سبب هیپوکسی بافتی می شود که ممکن است تاثیر منفی روی قلب داشته باشد. این مطالعه به منظور تعیین عملکرد قلبی بیماران مبتلا به تالاسمی دریافت کننده HU (هیدروکسی اوره) صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی بر روی بیماران مبتلا به تالاسمی دریافت کننده HU در مرکز تالاسمی بیمارستان بوعلی ساری انجام شد. نمونه های مورد مطالعه شامل کل بیماران مبتلا به تالاسمی بود که ترانسفوزیون نداشته یا کم تر از 4 مورد در سال داشتند و حداقل از یک سال قبل، هیدروکسی اوره دریافت کرده بودند (محدوده 1 تا 5 سال). اطلاعات از طریق پرسشنامه های حاوی سوالات دموگرافیک، اطلاعات موجود در پرونده بیماران، معاینه بالینی، الکتروکاردیوگرافی و اکوکاردیوگرافی جمع آوری شد. از آمار توصیفی برای نمایش داده ها استفاده شد. همبستگی بعضی متغیرها با ضریب همبستگی پیرسون بررسی شد.
    یافته ها
    مطالعه بر روی 40 بیمار شامل 13 (32 درصد) پسر و 27 (68 درصد) دختر با میانگین سنی 3.95 ± 20.87 سال صورت پذیرفت. 48 درصد بیماران شکایت قلبی نداشتند، 15درصد از دردهای مختصر قفسه صدری، 35 درصد از تپش قلب گهگاه و 32 درصد از تنگی نفس گهگاه شاکی بودند. در معاینه 5 درصد (2 نفر) دارای سوفل قلبی بیش تر از 2.6 بوده، 2.5 درصد (1نفر) صدای سوم قلب (S3) و 37 درصد ادم خفیف اندام تحتانی داشتند. هیچیک از بیماران علایم نارسایی قلبی نداشتند. در اکو، تمام بیماران عملکرد سیستولیک طبیعی داشتند. عملکرد دیاستولیک در 65 درصد طبیعی بود و 35 درصد دچار اختلال عملکرد خفیف بودند (همبستگی معنی دار نبود). در نوار قلبی 72.5 درصد کاملا طبیعی بودند و 15درصد تغییراتی در حد افزایش مختصر PR Interval (حداکثر 0.2 ثانیه) و 12.5 درصد تغییرات غیر اختصاصی ST-T بدون آریتمی داشتند.
    استنتاج
    با توجه به این که در بیماران مورد مطالعه، عارضه قلبی، آریتمی و عوارض جدی الکتروکاردیوگرافیک مشاهده نگردید، با در نظر داشتن اثرات مثبت هیدروکسی اوره برروی میزان هموگلوبین بیماران مبتلا به تالاسمی می توان از آن در درمان این بیماران استفاده کرد.
    کلیدواژگان: تالاسمی، هیدروکسی اوره، عملکرد قلبی
  • علی شبستانی منفرد، مهرانگیز امیری، سید ابوالفضل هاشم اوغلی صفحات 43-50
    سابقه و هدف
    پرتوهای یونیزان سبب آسیب بر DNA می شود که اکثریت آن ها به عنوان آسیب های زیر کشنده، به سرعت ترمیم می شوند اما برخی از آنان ترمیم نشده و می توانند به ناهنجاری های کروموزومی منجر شوند. آسیب های کروموزومی در پرتوکاران به عنوان افرادی از جامعه که بنا به ضرورت شغلی در معرض پرتوها هستند، با روش های سیتوژنتیکی قابل اندازه گیری شد. بررسی فراوانی این آسیب ها می تواند به عنوان روشی برا دزیمتری محسوب شده و هم چنین شاخصی از وضعیت پرتوکاران و سطح بهداشت پرتوها در مراکز پرتوپزشکی باشد. هدف از این تحقیق، دزیمتری بیولوژیک با استفاده از آسیب های کروموزومی به روش ارزیابی سیتوژنتیکی آنالیز متافاز در پرتوکاران بابل و مقایسه آن با دزیمتری فیزیکی می باشد.
    مواد و روش ها
    نمونه های خون وریدی هپارینه شده از 66 پرتوکار در بخش های رادیولوژی و پزشکی هسته ای و 31 فرد سالم به عنوان گروه شاهد که تحت تابش پرتو قرار نداشتند، تهیه شد. سپس لنفوسیت ها در محیط کشت مناسب، کشت داده شد. از PHA و کلشی سین به ترتیب به عنوان ماده تحریک کننده لنفوسیت ها برای ورود به چرخه سلولی و ماده باز دارنده تشکیل دوک سلولی در غلظت مناسب استفاده. پس از برداشت سلول ها و انجام مراحل ثابت سازی و شست و شو از سلول ها، لام تهیه و رنگ آمیزی گردید. به ازای هر نمونه، 100 میتوز از نظر وجود آسیب های کروموزومی بررسی و آسیب ها شمارش و از نظر آماری ارزیابی شدند. هم چنین گزارشات دزیمتری فیزیکی تمامی بخش های رادیولوژی و پزشکی هسته ای شهر بابل جمع آوری گردید. سپس میزان در دریافتی پرسنل با استفاده از فراوانی آسیب های کروموزومی تخمین زده شده و با نتایج دزیمتری فیزیکی مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد میانگین مجموع آسیب ها در گروه پرتوکاران به طور معنی داری بیش از گروه شاهد بود. ارتباط معنی داری بین مجموع انواع آسیب های کروموزومی با سن، جنس و استعمال سیگار در گروه مورد و گروه پرتوکاران مشاهده نشد. هم چنین در گروه پرتوکاران فراوانی مجموع آسیب ها، مستقل از مدت زمان سابقه کاری افراد و وجود یا عدم وجود سابقه پرتوگیری غیر عادی با استفاده از دزیمتری فیزیکی بود. یافته ها نشان داد که نتایج دزیمتری بیولوژیکی با دزیمتری فیزیکی مطابقت دارد.
    استنتاج
    افزایش فراوانی آسیب های کروموزومی در پرتوکاران در مقایسه با افراد گروه شاهد می تواند در نتیجه اثر تجمعی تشعشع در رابطه با آسیب های اولیه DNA باشد که نهایتا ناهنجاری های کروموزومی قابل آشکار در افرادی که به صورت مزمن تحت تابش مقادیر کم تشعشع قرار گرفته اند، خود را نشان می دهد. نتایج نشان دادند که دزیمتری بیولوژیکی با استفاده از روش های سیتوژنتیکی می تواند با دزیمتری فیزیکی همخوانی داشته باشد. بنابراین در مواردی که امکان دزیمتری فیزیکی وجود نداشته باشد، دزیمتری بیولوژیک می تواند یک جایگزین مناسب محسوب شود. در رابطه با عدم ارتباط میزان آسیب ها با برخی عوامل همچون سن، جنس، میزان سابقه کار، مصرف سیگار و سابقه پرتوگیری غیر عادی، با توجه به عدم هماهنگی با نتایج گزارش دیگر محققان، نیاز به مطالعات وسیع تر ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: آسیبهای کروموزومی، پرتوکاران رادیولوژی، ارزیابی سیتوژنتیکی و آنالیز متافاز
  • اصغر اکبری، حسین کریمی، مژده قبایی صفحات 51-58
    سابقه و هدف
    مشکل شایع بیماران دچار اختلال حس نیمه بدن (Hemiparesis) ناشی از سکته مغزی، کاهش تعادل در وضعیت ایستاده و هنگام راه رفتن است. این مطالعه به منظور کمی نمودن و مقایسه کنترل تعادل بین بیماران دچار سکته نیمکره راست و چپ و تعیین تاثیر تمرین های تعادلی، عملکردی و تقویتی بین دو گروه از بیماران انجام شد.
    مواد و روش ها
    این کار آزمایی بالینی در سال 1382 و در آسایشگاه کهریزک انجام شد. 34 بیمار دچار اختلال حس نیمه بدن (همی پارزی) ثانویه به سکته مغزی با میانگین سنی 6.19 ± 52.41 سال و میانگین زمان سپری شده 26.37 ± 37 ماه از سکته از طریق نمونه گیری در دسترس، مورد مطالعه قرار گرفتند. بیمارانی انتخاب شدند که حداقل 12 ماه از شروع سکته مغزی آنها گذشته باشد. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. تعادل بیماران با استفاده از آزمون های (Berg Balance Scale) BBSو (Fugl-meyer Assessment) FMAقبل و بعد از 12 جلسه درمان اندازه گیری شد. به یک گروه فقط تمرین های تعادلی و عملکردی داده شد. گروه دیگر علاوه بر تمرین های تعادلی و عملکردی، تمرین های تقویتی را دریافت کرد. از آزمون های t مستقل و من ویتنی (Mann- Whitney) برای مقایسه نتایج بین دو گروه و آزمون کای دو (Chi-square) برای بررسی روابط استفاده شد.
    یافته ها
    بین عملکرد تعادل (مقیاس رتبه ای) همی پارزی چپ با میانگین 9.13 ± 50.33 و همی پارزی راست با میانگین7.67± 51.69 اختلافی وجود نداشت (658/0= p). بعد از مداخله نیز تفاوتی بین میزان تعادل همی پارزی چپ با تفاضل میانگین 86/10 و همی پارزی راست با تفاضل میانگین 77/10 بدون توجه به نوع تمرین ها مشاهده نگردید (909/0= p). در گروه تمرین های تقویتی نیز اختلاف عمده ای بین همی پارزی چپ با تفاضل میانگین 33/18 و راست با تفاضل میانگین 15.88 بعد از مداخله مشاهده نگردید (448/0= p).
    استنتاج
    نتایج نشان داد که اختلافی بین عملکرد تعادل بیماران دچار همی پارزی چپ و راست وجود ندارد و بهبود تعادل در این بیماران بر اثر تمرین های تقویتی، وابسته به طرف مبتلا نیست.
    کلیدواژگان: تعادل، طرف همی پارزی، تمرینهای تقویتی، سکته مغزی
  • ابراهیم نصیری، فرخ سهیل ارشدی، رحیم نعمت، رضا علی محمدپور صفحات 59-68
    سابقه و هدف
    مزایا و معایب بی حسی نخاعی در مقابل بی هوشی عمومی هنوز جای بحث دارد. شرایط پر خطر بیماران با سن بالا برای جراحی های شایع این دوره سنی و میزان هزینه اعمال جراحی و بی هوشی به عنوان عوامل تعیین کننده انتخاب نوع بی هوشی می باشد. هدف این مطالعه مقایسه هزینه و عوارض بی هوشی عمومی و بی حسی نخاعی در جراحی های شایع افراد با سن بالا می باشد.
    مواد و روش ها
    دریک مطالعه توصیفی، قسمت های مختلف پرونده 120 بیمار مسن که در سال 83 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت بی هوشی عمومی و بی حسی نخاعی جراحی شدند از نظر میزان هزینه داروهای مصرفی بی هوشی و بی حسی و وسایل مرتبط با بی هوشی و هزینه های دیگر و عارضه های مختلف بعد از عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از آزمون های t test، کای دو، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و p کم تر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    66.6 درصد بیماران در گروه بی هوشی عمومی و 33.3 درصد در گروه بی حسی ناحیه ای قرار گرفته بودند. میانگین هزینه داروهای مصرف شده بی هوشی عمومی 19871 ±92488 ریال و برای بی حسی نخاعی 7213 ± 23549 ریال بوده است (000/=p). و هزینه وسایل مصرف شده مرتبط با بی هوشی عمومی 7788±33073 ریال و بی حسی 8452±34461 ریال بوده است (444/0
    استنتاج
    بی حسی نخاعی نسبت به بی هوشی عمومی با توجه به محاسبات بعضی از عوارض مهم مثل تهوع و استفراغ بعد از عمل، هزینه و عوارض کمتر دارد. اما نسبت به بعضی از شاخص ها مثل مدت توقف بیمار در بیمارستان در مرحله بعد عمل، تفاوتی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: هزینه، اثربخشی و عوارض، بی هوشی عمومی، بی حسی نخاعی
  • محمدحسین باقیانی مقدم، غلامحسین حلوانی، محمدحسن احرامپوش صفحات 69-74
    سابقه و هدف
    ترافیک و مشکلات مربوط به آن یکی از مهم ترین مسایل جوامع صنعتی است از 9200000 حادثه منجر به جرح، 2000000 مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی و به ازای هر 10000 وسیله نقلیه، 32 مورد مرگ ناشی از تصادفات در ایران (1379) به وقوع می پیوندد. در شهر یزد (1379) 9/5 درصد مرگ ها و در سال 1382 حدود 1/12 درصد مرگ ها ناشی از حوادث ترافیکی بوده که بخش اعظمی از این تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران است. در این تحقیق رابطه بین تصادفات موتورسواران و تیپ شخصیتی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع توصیفی مقطعی (1383) و تعداد نمونه 305 موتورسوار حادثه دیده شهر یزد بودند. اطلاعات با مراجعه مستقیم به موتورسواران و از طریق پرسشنامه دو قسمتی، مشخصه های دموگرافیک و تست شخصیتی جمع آوری شد. نمونه های مورد بررسی به صورت تصادفی از لیست کلانتری های شهرستان انتخاب گردید
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بیش ترین مورد رفتارهای ناایمن در گروه سنی 24-13 سال، در محصلین و دانشجویان و در ساعت 12-7 صبح بود. 74 درصد موتورسواران حادثه دیده دارای تیپ شخصیتی A و 26 درصد دارای تیپ شخصیتی B بودند. همچنین اکثر نمونه های تیپ A مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و اظهار داشتند که علت تصادف وجود مانع بوده است (72.7 درصد).
    استنتاج
    نتایج بررسی نشان داد که تیپ شخصیتی در تصادفات نقش مهمی دارد. پیشنهاد می شود موتور سواران و به خصوص افراد با تیپ شخصیتی A مورد مشاوره قرار گیرند.
    کلیدواژگان: تیپ شخصیتی، موتورسواران، حوادث، رانندگی
  • سیما جعفری راد، سیدعلی کشاورز، علیرضا خلیلیان صفحات 75-80
    سابقه و هدف
    دختران نوجوان به عنوان مادران آینده سهم به سزایی در پرورش نسلی سالم و پویا بر عهده دارند و توجه به وضعیت تغذیه آنها دارای اهمیت می باشد هدف از این مطالعه تعیین ارتباط وضعیت نمایه توده بدن (BMI)، (که به عنوان شاخصی جهت تعیین وضعیت تغذیه به کار می رود) با عوامل اقتصادی اجتماعی در دختران نوجوان می باشد.
    مواد و روش ها
    240 دختر نوجوان 14 تا 18 ساله از دبیرستان های شهر ساری به طور تصادفی انتخاب شدند قد و وزن اندازه گیری شد و نمایه توده بدن (BMI) به دست آمد و با صدک BMI برای سن مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) مقایسه گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه، جمع آوری و با آزمون آماری فیشر تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    بین تعداد افراد خانواده با وضعیت BMI دختران نوجوان ارتباط آماری معنی داری وجود داشت اما بین میزان تحصیلات پدر و مادر و وضعیت اقتصادی خانواده با BMI دختران ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
    استنتاج
    در ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، خانواده های پرجمعیت می توانند بر وضعیت BMI (نشانگر وضعیت تغذیه) افراد نقش مهمی داشته باشند، هم چنین جهت تهیه یک استاندارد مناسب برای تعیین دقیق وضعیت اقتصادی اجتماعی افراد کشور مطالعات گسترده اپیدمیولوژیکی ضروری است.
    کلیدواژگان: وضعیت اقتصادی اجتماعی، نمایه توده بدن (BMI)، دختران نوجوان
  • محمدتقی هدایتی، صباح میاهی، سید رضاعقیلی، کیوان گوهری مقدم، امیر سلطانی، طاهره شکوهی، رضا علی محمد پور صفحات 81-87
    سابقه و هدف
    آسم از بیماری های مزمن ریوی است که به دو صورت آسم آلرژیک و آسم غیر آلرژیک طبقه بندی می شود. قارچ ها با توجه به حضور گسترده در طبیعت و در همه فصول جایگاه ویژه ای در بین آلرژن ها دارند و در بروز حالات آسمی آلرژیک نقش ایفا می کنند. هدف از این مطالعه تعیین میزانIgE اختصاصی سرمی نسبت به کپک های آلرژنیک شایع در بیماران مبتلا به آسم در شهر ساری می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 84 بیمار مبتلا به آسم، با معیارهای معرفی شده در هاریسون، ساکن شهر ساری و مراجعه شده به بیمارستان امام (ره) به صورت نمونه برداری مستمر انتخاب شدند. برای اندازه گیری IgE تام وIgE اختصاصی نسبت به قارچ های آسپرژیلوس نایجر، کلادوسپوریوم و آلترناریا آلترناتا به ترتیب ازکیت های طراحی شده به وسیله شرکت GENESIS و ALerCHEK Allergen specific human IgE و بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که IgE تام57.1 درصد افراد بالاتر از حد نرمال (IU/ml 188) بود. و هم چنین، IgE اختصاصی علیه آلترناریا آلترناتا 20.2 درصد، در مورد کلادوسپوریوم 19 درصد و آسپرژیلوس نایجر 1/1 درصد بود 10.7 درصد بیماران به طور هم زمان از نظر IgE اختصاصی علیه کلادوسپوریوم و آلترناریا آلترناتا مثبت بودند.
    استنتاج
    اگرچه IgE تام بالاتر از حد نرمال و نیز IgE اختصاصی علیه کلادوسپوریوم و آلترناریا در گروه های مختلف تفاوت هایی نشان داد، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. هم چنین مشخص شد اکثر افراد دارای IgE اختصاصی نسبت به کلادوسپوریوم و آلترناریا آلترناتا دارای IgE تام بالاتر از حد نرمال بود.
    کلیدواژگان: آسم، IgE تام، آسپرژیلوس، کلادوسپوریوم، آلترناریا، قارچ
  • رضا حیدرپور، محمد موسوی، اشرف امین الرعایا، زهرا پورنفشبند، مسعود امینی صفحات 88-94
    سابقه و هدف
    ویتامین D برای جذب کلسیم و رشد استخوان لازم است. کمبود ویتامین D در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از جمله خاورمیانه مشاهده شده است. در این طرح شیوع کمبود ویتامین D در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر اصفهانی در سال 1383خورشیدی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی 318 دانش آموز (153 نفر پسر 165 نفر دختر) در گروه سنی 14 تا 18 ساله، به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی انتخاب شده و اطلاعات به وسیله مصاحبه و اندازه گیری سطح سرمی OHD جمع آوری شد. غلظت سرمی OHD کم تر از 20 ng /ml کمبود ویتامین D تعریف شد.
    یافته ها
    شیوع کمبود ویتامین D به طور کلی 2/46 درصد بود (1/72 درصد در دختران و 3/18 درصد در پسران). کمبود ویتامین D در دانش آموزان دختر 4 برابر دانش آموزان پسر بود (001/0
    استنتاج
    کمبود ویتامین D به ویژه در دختران دانش آموز دبیرستانی شایع است. دوری از نور خورشید احتمالا مهم ترین عامل موثر در کمبود ویتامین D در دانش آموزان اصفهانی است.
    کلیدواژگان: ویتامین D، کمبود ویتامین D، ایران
  • لیلا کسراییان، سید اردشیر تراب جهرمی صفحات 95-100
    سابقه و هدف
    برخی از افراد با انگیزه دسترسی سریع به تست HIV، اقدام به اهدا خون می کنند و به علت وجود دوره پنجره و عدم تشخیص بیماری در مراحل اولیه، چنین اهداکنندگانی باعث به خطر انداختن سلامت خون های اهدایی می شدند.
    مواد و روش ها
    مطالعه یک بررسی مقطعی بوده بر روی 1000 نفر که جهت اهداخون به سازمان انتقال خون شیراز (نیم اول سال 1383) مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی سیستماتیک انجام گرفت. داده ما با پرسشنامه که حاوی سوالاتی در مورد مشخصات فردی و دموگرافیک اهدا کننده و انگیزه های اهدا خون بود جمع آوری شد و سپس با آزمون آماری مجذور کای دو تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    میانگین سنی داوطلبان اهدا خون 34.6±11.3 و 82.4 درصد آنها مرد و 68.6 درصد آنها متاهل بودند. انگیزه های اهداخون، در 4/56 درصد موارد کمک به همنوع، 8/14 درصد تست HIV،15.2 درصد به دلیل اثرات مثبت اهدا خون بر وضعیت سلامتی، 6/9 درصد کنترل سلامتی و 4 درصد به دلیل حس کنجکاوی نسبت به اهدا خون بود. اهدا خون به منظور آزمایش ایدز در مردان، افراد مجرد و اهداکنندگان بار اول بیش تر از زنان، افراد متاهل و اهداکنندگان مکرر بود. اهدا خون به منظور آزمایش ایدز ارتباطی با شغل، وضعیت تحصیلی و سن نداشت.
    استنتاج
    اهدا خون با انگیزه تست HIV می تواند سلامت خون و فراورده های خونی را به مخاطره بیندازد و به نظر می رسد جهت دسترسی به خون سالم و کافی، باید افراد را تشویق کرد که با انگیزه کمک به همنوع خون دهند و از اهدا خون به منظور آزمایش ایدز خودداری نمایند و نیز باید مکان هایی جهت آزمایش افراد با رفتارهای پرخطر احداث شود.
    کلیدواژگان: اهداء خون، آزمایش ایدز
  • نیلوفر معتمد، زهرا کاشی، محمدجعفر صفار، شهریار عالیان، محمد خادملو، رضا اسلامیان صفحات 101-110
    سابقه و هدف
    این موضوع به خوبی مشخص شده است که عادت نسخه نویسی بدون استدلال و غیر منطقی پزشکان منجر به درمان ناکامل و غیر موثر و باعث تشدید، یا به طول انجامیدن بیماری و به وجود آمدن آسیب و فشار به بیمار می گردد. در حال حاضر در بسیاری از دانشکده های پزشکی، آموزش مدونی در مورد اصول صحیح نسخه نویسی به خصوص در مورد بیماری های شایع وجود ندارد در این راستا توانایی دانشجویان پزشکی در شرف فارغ التحصیلی دانشکده پزشکی ساری در سال 1383 تشخیص، درمان و نوشتن نسخه های مناسب و اصولی برای چن دحالت بالینی شایع مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی، توانایی نسخه نویسی برای 10 بیماری شایع و رعایت اصول نسخه نویسی در 41 نفر از دانشجویان پزشکی در شرف فارغ التحصیلی از طریق برگزاری یک امتحان بالینی ساختاردار عینی (OSCE) مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در هر ایستگاه به طور متوسط 57/1 اقدام انجام گرفت که 68 درصد این اقدامات درست بودند. میانگین کل تعداد داروها در هر نسخه 8/1 بوده که در این میان 70 درصد صحیح بوده است. برای داروهایی که به طور صحیح تجویز شده بودند به طور میانگین در هر نسخه 59 درصد مقادیر داروها صحیح بود. در مورد طول درمان - اشاره به این که درمان برای چه مدت به بیمار توصیه شده - برحسب داروهای صحیح موجود در هر نسخه به طور متوسط به 44 درصد طول درمان ها درست اشاره شده بود. میانگین نمره کل شرکت کنندگان در همه ایستگاه ها 4/56 از 100 نمره بوده است. به طور میانگین دانشجویان برای هر نسخه 4/1 توصیه غیردارویی درست و 29/0 توصیه غیردارویی نادرست انجام دادند و در کل 7/82 درصد توصیه های غیردارویی درست بوده است. از نظر آماری ارتباط معنی داری بین توانایی نسخه نویسی دانشجویان با جنس، سن، وضعیت تاهل، نمره علوم پایه و نمره اینترنتی به دست نیامد ولی بین توانایی نسخه نویسی اینترن ها با معدل درسی ارتباط معنی داری وجود داشت.
    استنتاج
    بیش از نیمی از دانشجویان از نظر توانایی نسخه نویسی در وضعیت متوسط قرار داشتند. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بیش از یک سوم نسخه هایی که توسط دانشجویانی که از این دانشکده فارغ التحصیل می شوند، نوشته شده است از لحاظ محتوا اشتباه و نادرست است و تنها حدود 5 درصد از نسخه های نوشته شده توسط این دانشجویان کاملا صحیح و بدون اشتباه است. به نظر می رسد تنها آموزش داروشناسی بهطریقه سنتی و عمدتا در کلاس های تئوری پاسخ گو نخواهد بود. برگزاری آموزش عملی تجویز داروها نظیر الگوی سازمان جهانی بهداشت در دانشکده های پزشکی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: نسخه نویسی، روش OSCE، دانشجویان بالینی
  • محمد یزدانی، مجید شیرانی، شهرزاد برادران صفحات 111-115
    سابقه و هدف
    عفونت با مایکوباکتریوم توبرکولوزیس یکی از علل مهم بیمار گنی و مرگ و میر در دریافت کنندگان پیوند کلیه می باشد. شیوع توبرکولوزیس در این افراد به مراتب بیش تر از افراد عادی می باشد و در کشورهای در حال توسعه و مناطق آندمیک از نظر T.B، باز هم شیوع آن بیش تر است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از نوع مرور پرونده بود، 700 بیمار دریافت کننده پیوند کلیه بررسی شدند و 10 مورد ابتلای قطعی به توبرکولوزیس، از نظر اطلاعات دموگرافیک، فاصله بین پیوند کلیه تا تشخیص سل، محل درگیری، پی آمد (Outcome)، بقا (Survival) گرافت مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    شیوع توبرکولوزیس پس از پیوند کلیه در این مطالعه 4/1 درصد بود. میانگین سن بیماران 9/37 سال و متوسط فاصله بین پیوند کلیه تا تشخیص 15.7 T.B ماه بود. شایع ترین نوع درگیری، T.B برونکوپولمونری (60 درصد) و پس از آن T.B منتشر (20 درصد) و T.B مفصل هیپ (20 درصد) بود.
    استنتاج
    شیوع T.B در بیماران پیوند کلیه بیشتر از افراد عادی است. تظاهرات آن غیر معمول است و اثر زیادی روی سلامت فرد و عضو پیوندی دارد، در نظر داشتن بیماری و دقت و توجه کافی در پی گیری دراز مدت این بیماران باعث تشخیص و درمان صحیح و به موقع و کاهش عوارض بیماری خواهد شد.
    کلیدواژگان: توبرکولوزیس، پیوند کلیه
  • مقالات گزارش مورد
  • بدیع الزمان رادپی، طاهره پارسا، شیده دبیر، سید سعید حسینی، عوض حیدر پور، محمدرضوان نوبهار، سید احمد طباطبایی صفحات 116-122
    پولمونری آلوئولار پروتیینوزیس (PAP) یک بیماری نادر ریه است که در آن سورفاکتانت به طور غیر معمول در جدار آلوئول های ریه تجمع یافته و سبب بروز علایم و مشکلات تنفسی می گردد درمان های متعدد برای این بیماری پیشنهاد شده است، اما تنها درمان مفید و موثر، لاواژ کامل ریه ها (WLL) تحت بیهوشی عمومی است. در بزرگسالان این کار با برقراری تهویه یک ریه و شستشوی متوالی ریه ها صورت می گیرد اما در کودکان کم سن این کار به دلیل اشکالات تکنیکی و فنی ممکن نمی باشد. این گزارش به شرح دو مورد لاواژ کامل ریه در کودک مبتلا به PAP تحت بای پس کامل قلبی عروقی که برای اولین بار در ایران و منطقه انجام می شود پرداخته است. لاواژ کامل ریه تحت بای پس کامل قلبی عروقی CPB در موارد لازم در ایران کاملا مقدور و موفق می باشد.
    کلیدواژگان: پولمونری، آلوئولار، پروتئینوزیس، لاواژ کامل ریه، بای پس کامل قلبی، عروقی
  • رویا قاسمیان، نرگس نجفی صفحات 123-126
    استرپتوکک گروه A یک علت ناشایع میوزیت و میونکروز است که عمدتا بالغین را در نواحی گرمسیری درگیر می کند. بیماری طیف بالینی وسیعی دارد و از یک فرم لوکالیزه تحت حاد با سرانجام خوب تا انواع بسیار شدید حاد و سریعا پیش رونده به همراه شوک و نارسایی چند ارگان و کشندگی بالا متفاوت است.
    در این مطالعه خانم 59 ساله ای معرفی می شود که با شکایت درد شدید و افزاینده بازوی چپ، به همراه تورم بازو مراجعه کرد. علی رغم بررسی های مختلف به دلیل عدم تشخیص و درمان مناسب وضعیت بالینی بیمار وخیم شده و با رضایت شخصی به بیمارستان دیگری اعزام شد و متاسفانه علیرغم تشخیص و شروع درمان در کمتر از 24 ساعت پس از ورود، با تابلوی نارسایی چند ارگانی فوت شد. بیوپسی پس از مرگ از ضایعه اولیه بازوی چپ، نکروز منتشر عضلانی و دسته جات میکروبی منتشر در لابلای عضلات را نشان داد. کشت مایع تاول اولیه استریل بود ولی نتیجه کشت خون بیمار استرپتوکک گروه A را نشان داد.
    کلیدواژگان: میوزیت، میونکروز، استرپتوکک گروه A
|
  • S. Peyvandi, N. Moslemizadeh Pages 1-5
    Background and
    Purpose
    Çhronic annovulation is a common cause of infertility in women and polycystic ovarian syndrome (PÇÔS) is the most common cause of anovulation. Ôvulation induction with clomiphene is the first line of therapy in pcos. 20-22% of the patients may be resistant to clomiphene. The objective of this study was to assess the ovulation and pregnancy rates with tamoxifen in clomiphene resistant PÇÔS patients.
    Materials And Methods
    This is a descriptive study on 100 patients with PÇÔS and resistance to clomiphene reffered to infertility clinic of Ïmam Hospital in Sari, Ïran. patients were given tamoxifen 40 mg/d from the third to seventh day of the cycle. Treatment was monitored by serial vaginal sonography. hÇG was administered 10/000 unit ÏM when 1-3 follicles were >18mm. Ôvulation rate based on (midluteal progesteron level>3ng/ml) and clinical pregnancy rate were assessd.
    Results
    The ovulation rate was 27%. gestational sac was seen in 18 patients (18%). The study showed that endometrial thickness was 10.72 mm in pregnant versus 8/16 mm in nonpregnant subjeots with significant differences (p<0/05). The number of dominant follicles >16mm were 3/4 in pregnant versus 2.7 in nonpregnant (p<0/05) with significant differences. Çonclusion: This study showed that tamoxifen is usefull in inducting ovulation and pregnancy in clomiphene-resistant PÇÔS patients by increasing the endometrial thickness and dominant follicle due to estrogen agonist effect.
    Keywords: Ovulation induction, tamoxifen, clomiphene resistant polycystic ovary
  • M.R. Baghban Eslami Nezhad, M. Rezazadeh, S. Kazemi, P. Eftekhari Yazdani Pages 6-17
    Background and
    Purpose
    Ëmbryo co-culture systems with somatic cells have been a subject of extensive study as valuable tools to promote embryo in vitro development. The aim of this study was to evaluate, the Ëffects of a special kind of co-culture system in which somatic cells were cultured as polarized monolayer on mouse embryo development.
    Materials And Methods
    Human oviduct was obtained from patients who had undergone total abdominal hysterectomy. The epithelial cells were isolated and cultured either on ËÇM (Ëxtra-cellular matrix) gel or plastic surfaces as polarized or non polarized monolayer respectively. Ëpithelial nature of cultured cells was confirmed by immunocytochemistry and the polarized condition was evaluated using transmission electron microscopy. Two cell NMRÏ mouse embryos were flushed and cultured on polarized, non-polarized monolayer and medium alone. The rate of development in all groups were daily determined and statistically compared. Ât the end of the cultivation period, trophoectodam (TË) and inner cell mass (ÏÇM) were stained differentially and the number of blastocyst cells were counted and compared statistically.
    Results
    Çultured cells were epithelial in nature and those cultured on ËÇM gel had highly columnar polarized appearance, with tight junction between adjacent cells. The cells cultured on plastic were spindle shape in sections and there was no evidence of tight junction between cells. The co-culture results showed that during cultivation period, polarized cells improved embryos in vitro development more than polarized monolayer in terms of both blastocyst formation rate and cellularity with statistically significant differences. Çonclusion: Polarized oviductal epithelial cells have positive effects on embryo development compared to non-polarized cells. These effects appear as high cellular blastocyst in co-culture systems.
    Keywords: Polarized, non, polarized, oviduct, monolayer mouce, emberyo
  • S.J. Hosseinimehr, A. Mahmoudzadeh, Sh Ahlagh Pour Pages 18-23
    Background and
    Purpose
    Âpoptosis or programmed cell death is a process of cell suicide. Ïonizing radiation is one of the stimuli for apoptosis, acting through DNÂ damage. Ïn the present study, effects of x-rays induced apoptosis in HL60 cells, as well as the protective effects of SÇF(Stem Çell Factor) in inhibiting x-ray induced apoptosis have been evaluated.
    Materials And Methods
    Ëxposure of HL60 cells to 5 Gy of X-ray and the time effect on the percentage of apoptotic cells has been studied. Ône group of cells were incubated with SÇF in the growth medium at 37 o Ç for 1 h before X-ray. Ôther groups of cells were incubated with SÇF and MÂPK, PÏ3K and PKÇ inhibitors as the cellular pathway proteins, and the x-ray induced apoptosis was studied.
    Results
    Results of the X-ray induced apoptosis showed a graduall increase from 12h to 60h after X-ray. The SÇF attenuated the percentage of apoptotic cells when cells were treated with SÇF 1 h before X-ray. X-rays induced apoptosis partially attenuated by a combination treatment of SÇF, PKÇ and PÏ3K inhibitor, but it was not inhibited by the SÇF and ËRK inhibitors. Çonclusion: Ôur results have shown that SÇF activated MÂPK pathway proteins and this activated pathway leads to cell survival and resistance against side effects induced by X-ray in HL60. SÇF protected cells against X-rays through the activation of MÂPK pathway.
    Keywords: Apoptosis, cytokine, SCF, irradiation
  • A.M. Mirabi, R. Rezaeipoor, A. Tabarmollahassan, Z. Sharifnia, H. Okhravi, Sh Fadaie, Y. Mehrabi, A. Ajami Pages 24-29
    Background and
    Purpose
    Ïn recent years, different studies have been performed regarding the influence of magnetic field on the immune system. There are many contraversies about the effects of different frequencies and amplitudes on the immune system.
    Materials And Methods
    Ïn this experimental study, the effects of different frequencies of magnetic field (0,5,50,500 and 5000 Hz) have been determined on the innate & specific Ç.M.Ï. Â well known selected antigen such as SRBÇ was injected (108 /0.1ml) to different test and control groups (8 mice in each group). Ëach test group exposed to a defined frequency (0,5,50,500 and 5000Hz) of magnetic field with constant amplitude (0.4 mT) 8 hours daily for six consecative days. Çontrol groups were not exposed to any magnetic field while all other conditions were similar to the test groups. Ïnnate and specific cell mediated immunity were evaluated by NBT and DTH respectively.
    Results
    The NBT results showed that in all except zero frequencies of magnetic field, the level of respiratory burst were significantly reduced compared to the control group (P<0.001). The DTH responses were also decreased significantly in 500 Hz (P<0.034) and 5000 Hz (P<0.004) measured in 24 hours with no changes in zero, 5 and 50Hz frequencies, however in 48 and 72 hours no changes were measured in all frequencies. Çonclusion: Ït can be concluded that frequencies of 5,50,500 and 5000 HZ reduce the innate immune response of BÂLBL/c mice but speceific cellular immunity remains unchanged.
    Keywords: Ë, lectromagnetic field, frequenccy, cellular immunity, NBT, DTH
  • Zh Torabizadeh, F. Naghshvar, O. Emadian, A.R. Alam, A.R. Khalilian, N. Peyvandi Pages 30-36
    Background and
    Purpose
    Hirschsprung’s disease (HD) is the most common etiology of neonatal intestinal obstruction. Definite diagnosis is based on demonstration of aganglionosis in seromuscular and full tickness rectal biopsy. Because of problems and complications of full tickness and seromuscular rectal biopsies, mucosal-submucosal rectal biopsy is prefered,but interpretation of these biopsies with Hematoxylin-Ëosin (H&Ë) staining and even with usual Ïmmunohistochemical staining (acetylcholinesterase) is difficult. Because neuron-specific enolase (NSË) for diagnosis of Hirschsprung’s disease is an available marker with performance on paraffin blocks and lack of data about its accuracy, this study was done to determine the accuracy of NSË staining on mucosal- submucosal rectal biopsies in diagnosis of HD and allied disorders.
    Materials And Methods
    We studied 65 mucosal- submucosal and 65 seromuscular biopsies of patients suspected of HD or allied disorders in Shafa and Booali hospitals Sari,Ïran (from 23 Sep. 2003 until 22 Ôct. 2004). For each patient both seromuscular and Mucosal-submucosal biopsiess were prepared. Mucosal-submucosal slides were stained by NSË and seromucular slides stained by H&Ë then the slides examined double blindly and the results compared with each other.
    Results
    Sensitivity, specificity, efficeincy, positive and negative predictive value in diagnosis of HD are 100%, %84.2,%89.1, %81.8, 100% respectively (p<0.05), showing statistically significant difference with standard. Ôn evaluation of Hypogangliononsis, we had one false – negative and nine false – positive. Çonclusion: Ïn NSË staining, finding of ganglion cell definitively role out HD but lack of ganglion cell in %81.8 confirms H.D. Thus NSË Staining on mucosal-submucosal specimens is possibly adequate for establishing the presence or absence of ganglion cells but ganglion cells should be quantified in the myenteric plexus.
    Keywords: Hirschsprung's disease, allied disorders, mucosal, submucosal biopsy, neuron, specific enolase, immunohistochemistry
  • F. Rashidi Ghader, M. Kousarian Pages 37-42
    Background and
    Purpose
    Hydroxy urea lowers the severity of anemia in patients with thalassemia by increasing Hb F but may cause negative effects on heart due to high Ô2 affinity of Hb F.
    Materials And Methods
    This descriptive study was performed on patients with thalassemia receiving Hydroxyurea during a five year period in thalassemia ward at Booali Hospital. Ïnclusion criteria were no none or less than 4 times transfusion in a year and using Hydroxyurea since at least one year ago (range 1-5 yr). Demographic & other data were collected through a questionare. The data were then analyzed using descriptive methods by SPSS software. Çorrelation of some variables was evaluated by pearson correlation coefficient.
    Results
    This study were done on 20 patients including 13 (32%) male & 27 (68%) female aged ranging 20.87 to 3.95. 48% of them had no cardiac problem but some had cardiac complains including 15% mild chest pain, 35% occasional palpitation & 32% occasional dyspnea. Physical examination showed grade more than 2.6 systolic murmur in 5%, S3 in 2.5% and mild edema in lower extremity in 37%. None of the patients had heart failure. Âccording to Ëchpcardiography all of the patients had normal systolic function but 35% had mild diastolic dysfunction. 72.5% had normal ËÇG finding without arrhythmia but 15% had mild increased PR interval (max=0.2sec) and 12.5% had nonspecific ST-T changes. Çonclusion: Âs no significant cardiac complications were found and considering the positive effect of Hydroxyurea on Hb level in thalassemia, it could be used in these patients.
    Keywords: Thalassemia, hydroxyurea, cardiac function
  • A. Shabestani Monfared, M. Amiri, S.A. Hashem Oghla Pages 43-50
    Background and
    Purpose
    Ït is clearly shown that ionising radiations induce various kinds of DNÂ damages majority of which as sub-lethal damages, are repaired but still some of them are left urepaired and lead to chromosomal aberrations. These chromosomal aberrations in radiation workers, who are occupationally exposed to radiation,could be assayed with cytogenetic evaluation methods.These cytogenetic assessments are good indicators for evaluating the health of radiation workers as well as radiation protection quality in medical radiation centers. The aim of the present study was to determine the frequency of the chromosomal aberrations using analysis of metaphase method in radiation workers of radiology departments in Babol.
    Materials And Methods
    Heparinized venous blood samples were prepared from 62 radiology workers and 29 individuals as control population whose duties did not expose them to radiation sources. Lymphocytes were cultured in culture medium consisting of RPMÏ-1640 supplemented with L-glutamine, 15% fetal calf serum (FÇS) and antibiotics. PHÂ at a concentration of 5 µg/ml was used to stimulate division of lymphocytes in culture. Blood cultures were incubated at 37oÇ for 48 hours and 2 hours prior to harvesting colcemid was added to cultures at a final concentration of 0.1 µg/ml to arrest the dividing lymphocytes in mitosis. Ât hour 50 the cells were collected, washed and fixed on the slides followed by staining. Ône hundred mitoses were analyzed for each sample and chromosomal aberrations were scored and statistically analyzed.
    Results
    Results showed that the mean frequencies of the total chromosomal aberrations in radiation workers is significantly higher than controls (p=0.014). Ït was also shown that there is no significant correlation between the frequency of chromosomal aberration and age, sex and smoking of individuals in both groups. Âlso no significant correlation was noted between the frequency of chromosomal aberrations in radiation workers and the years of work as well as history of over dose. Çonclusion: The higher frequency of chromosomal aberration in lymphocytes of radiation workers compared to non exposed controls is in full agreement with other reports and could be due to the accumulative effect of radiation induced initial DNÂ damage in individuals exposed to chronic and low doses of radiation which, finally leads to detectable chromosomal aberrations. Results showed that the frequency of chromosomal aberrations were age, sex and smoking independent and it was not also a function of years of work and unusual exposure. Regarding the controversy over this issue in the literature, further researches are needed to be done.
    Keywords: Çhromosomal aberration, radiology workers, cytogenetic assessment
  • A. Akbari, H. Karimi, M. Ghobaee Pages 51-58
    Background and
    Purpose
    Decreased balance in standing and walking is a common problem of hemiparesis following stroke. The purpose of this study was to quantify and compare the balance control between right and left hemispheric stroke patients and to determine the effect of balance, functional and strengthening exercises on both groups of patients. Methods and Materials: This clinical trial was performed in Kahrizak Çharity Foundation in 1382. Thirty four hemiparetic patients secondary to stroke aged 52.41 ± 6.19 years and 37 ± 26.37 months since stroke participated in the study through simple non-probability sampling. Ônly those patients were enrolled into the study that the time since the onset of stroke was at least 12 months. Patients were assigned randomly to two groups. The balance was measured with BBS (Berg Balance Scale) and FMÂ (Fugl-Meyer Âssessment) before and after 12 sessions of intervention. Ône group received only functional and balance exercises. The other group received strengthening exercises in addition to functional and balance exercises. Ïndependent t, Mann-Whitney and Çhi-square tests were used for comparison between the two groups and to investigate the relationship, respectively.
    Findings
    There was no significant difference in balance function measures (ordinal scale) between left and right hemiparesis with mean of 50.33±9.13 and 51.69±7.67, respectively (P=0.658). Regardless of the type of exercises, no difference was seen between left (mean difference, 10.86) and right (mean difference, 10.77) hemiparesis after intervention (P= 0.909). Significant difference was not seen between left (mean difference, 18.33) and right (mean difference, 15.88) hemiparesis after intervention in strengthening exercise group (P = 0.448). Çonclusion: Ôur results suggest that there are no difference in balance function between left and right hemiparesis and recovery of balance in these patients following strengthening exercises and it was not dependent on the involved side.
    Keywords: Balance, hemiparetic side, strengthening exercises, stroke
  • E. Nasiri, R. Nemat, F. Sohail Arshadi, R.A. Mohammadpour Pages 59-68
    Background and
    Purpose
    There is still debate regarding advantages and disadvantages of regional versus general anesthesia techniques. Some studies suggested that regional anesthesia technique probably reduces postoperative morbidity and mortality. Ïn this retrospective historical cohort study, we compared the cost-effectiveness for spinal and general anesthesia in elderly patients.
    Materials And Methods
    Â total of 120 medical records of elderly participants whom underwent general or spinal anesthesia for orthopedic and general surgery in one year period at Üniversity hospitals were analyzed. The cost of anesthesia technique including the and post operative main complications were determined. The techniques were compared on the basis of anesthesia costs and complications.
    Results
    The cost of drugs for general anesthesia was more than that for spinal (92488+/- 19871) V.S (23549 +/- 7213) rails, p<0.000). The cost of devices for general and spinal anesthesia, were (33073 +/- 7788) and (34461 +/- 8452) respectively (p<0.444). The ratio between cost and complications (such as nausia and vomiting) of spinal and general anesthesia was 2.86. We found that spinal anesthesia was more cost effective than general anesthesia for geriatric patients. Çonclusion: We concluded that cost complications of anesthesia techniques largely depend on the cost of drugs and anesthetic devices. Ïn our teaching hospitals, spinal anesthesia has economic advantages over general anesthesia.
    Keywords: General Ânesthesia, regional Ânesthesia, spinal Ânesthesia, cost, effectiveness
  • M.H. Baghiani Moghadam, Gh.H. Halvany, M.H., Euml, Hramposh Pages 69-74
    Background and
    Purpose
    The traffic jam is the most important problem all over the world both in developed and developing countries. Ïran is a country with high road accident rate. The data of traffic showed that of 9200000 accidents in Ïran, 2000000 were vehicle crash (2001). The rate of death by crash in Yazd province increased from 5.9% of all death in 2001 to 12.1% in 2003 with higher involvement of motorcycles. Many studies showed the relation between the accidents and personality types. Therefor we decided to study the personality of motorcycle riders who had accident.
    Materials And Methods
    This was a cross-sectional study carried out on 305 motorcycle riders who had accident in Yazd city in 2004. the data were collected by a questionnaire comprised of two sections 1-demographic and general questions 2-standard test of personality. The questionnaires were completed by interviewers going to the home address of the subjects whom were selected from a list of motorcycle riders who had accident provided by the police station.
    Results
    The most motorcycle riders that had accident due to unsafe practice were in 13-24 yage groups. The magarity of motorcycle rides involved in accidents were in 13-24 age group and practiced unsafe riding. More than 74% of the subjects were of personality type (Â) and 74% of the accidents occurred in this group (73.8%). 72.7% of cases with personality type (Â) stated that the reason of their accident was not obstacle. Çonclusion: The result of this study showed that determination of personality of motorcycle riders, may be a way to prevent accidents.
    Keywords: Personality type, motorcycle rider, accidents, ridding
  • S. Jafarirad, S.A. Keshavarz, A.R. Khalilian Pages 75-80
    Background and
    Purpose
    Âdolescent girls as future mothers have a very important function to train healthy generation and it is important to focus on their nutrition status. Therefore in this survey the effects of socioeconomic factors on body mass index (BMÏ) (as a nutrition status indicator) was assessed.
    Materials And Methods
    The subjects were 240 adolescent girls, 14 to 18 years of age. Weight and height measurements of samples were assessed their BMÏ was obtained and compared with BMÏ age and sex-specific growth charts from the centers for disease control and prevention (ÇDÇ) in 2000. Â general questionnaire (about parent education, family economical condition and number of household) for all of the samples was completed.
    Results
    Â significant relationship between BMÏ status and number of household was observed but parent education and family economical condition had no significant effects on BMÏ status. Çonclusion: Populous families could affect the household's BMÏ status in addition we need wide epidemiologic studies to prepare a suitable standard for Ïran to assess socioeconomic status of people.
    Keywords: Socioeconomic status, body mass index (BMÏ), adolescent girls
  • M.T. Hedayati, S. Mayahi, S.R. Aghili, K. Goharimoghadam, A. Soltani, T. Shokohi, R.A. Mohammadpour Pages 81-87
    Background and
    Purpose
    Âsthma is a chronic disease that is classified in two types, Âllergic and non-Âllergic. Ïn allergic type allergens such as fungi induce asthmatic reactions. Ünlike the most common allergens such as mite, pollen and chemicals, fungal spore, as an allergen is ubiquitous and present in different seasons. The aim of this study was the determine the incidence of ÏgË to common allergenic mold in asthmatic patients from Sari city.
    Materials And Methods
    Â total of 84 asthmatic patients froms sari city were selected using sequenctial sampling method. Sera of all patients were tested for ÏgË total and specific ÏgË against Âspergillus niger, Çladosporium and Âlternaria alternate using GËNËSÏS and ÂlerÇHËK’S Âllernaria specific human ÏgË kit, respectively.
    Results
    57.14% of the patients had total ÏgË of more than normal range. Prevalence of specific ÏgË for Âlternaria (20.4%) ranked the first, followed by Çladospronium (19.05%) and Âspergillus niger (1.10%). 10.71% of the patients had specific ÏgË to Âlternaria and Çladosporium, concurrently. Çonclusion: The results of this study showed that in spite of high incidence of the total ÏgË and specific ÏgË against Âlternaria alternata and Çladosporium in the special age group, there was no significant relation with age and sex. Most of the patients with total ÏgË more than normal range, were positive for specific ÏgË to Âlternaria alternata and Çladosporium.
    Keywords: Asthma, Fungi, IgE
  • R. Heidarpour, M. Moussavi, A. Aminorroaya, Z. Pournaghshband, M. Amini Pages 88-94
    Background and
    Purpose
    Vitamin  deficiency has been observed in both developed and developing countries, including the Middle Ëast. Ïn this study, the prevalence of vitamin D deficiency was investigated in Ïsfahani male and female high school students in 2004.
    Materials And Methods
    Ïn a cross-sectional study, 318 students (153 boys & 165 girls) aged 14-18 years were selected by multistage random sampling. Data were collected by interview and serum 25-hydroxy vitamin D was measured. Vitamin D deficiency was defined as serum 25-hydroxy vitamin D<20 ng/ml.
    Results
    The prevalence of vitamin D deficiency in all subjects was 46.2% (72.1% in females and 18.3% in males). Vitamin D deficiency was about 4 times more prevalent in female students than males (ÔR=3.9, 95% ÇÏ=1.88-3.91. P<0.001). The sun exposure in males and females was 2.29 ± 1.52 and 1.12 ± 0.84 hour/day, respectively (P<0.001). Çonclusion: Vitamin D deficiency is common in high school students, especially in girls. Âvoidance of sunshine is probably the main factor contributing to vitamin D deficiency of Ïsfahani students.
    Keywords: Vitamin D_Vitamin D deficiency_Ïran
  • L. Kasraiyan, S.A. Torab Gahromi Pages 95-100
    Background and
    Purpose
    The safety of blood and its products depends on the health condition of the donors and in spite of screening tests, because of the window period there is the possibility of ÂÏDS being transmitted through blood transfusion, and donating blood for the purpose of HÏV check up endangers the safety of blood and its products. Therefor we decided to study the frequency of blood donation for HÏV check up and the epidemiological characteristics of the donors.
    Materials And Methods
    This study was a cross sectional study and a four choice questionnaire was given to all volunteers who had donated at Shiraz Blood Transfusion Ôrganization in 2003. The questionnaire contains 2 types of questions: 1) sociodemographic characteristic of blood donors 2) motivation for blood donation.
    Results
    This survey was done on volunteers who had donated blood at Shiraz Blood Transfusion Ôrganization in 2003. The average age of these volunteers were 34.6 ± 11.3 and 82.4% of them were male and 68.6% were marred. The motivation of 56.4% of the donors was helping the others, 14.8% for HÏV check up, 15.2% for improving their health condition, 9/6% for health check up and 4% for being curious about donating blood. Blood donation for HÏV check up was significant in men, singles, and first time blood donors (p<0.05) Blood donation for HÏV check up didn’t correlate with job, education level and age. (p>0.05) Çonclusion: Ïn this study 14.8% of the blood donations was for HÏV check up, and donating blood for this purpose can be dangerous to the safety of blood, therefore we should provide HÏV test free of charge, to avoid blood donation for HÏV check up. Ôn the other hand, providing proper training about the possibility of ÂÏDS being transmitted during the windows period would prevent blood donation for this purpose.
    Keywords: Donors, HÏV test, blood donation
  • N. Motamed, Z. Kashani, M.J. Safar, Sh Alian, M. Khademloo, R. Eslamiyan Pages 101-110
    Background and
    Purpose
    Ït is now clearly acknowledged that unjustified prescription habit can lead to ineffective or incomplete treatment and may extend the course of illness or time to recovery. Ât present, there is no taught course available on prescription writing method specifically for common illnesses. Çonsequently, students learn through experience. Ïn these circumstances, it seems essential to teach medical students the prescription techniques and insight into national pharmacology. Therefore, this study aims to evaluate diagnosis, treatment and prescription writing capability of graduating interns for common clinical scenarios.
    Materials And Methods
    This was a cross sectional study assessing the prescription writing ability of 41 interns for 10 common clinical situations based on an Ôbjective Structured Çlinical Ëxamination (ÔSÇË).
    Results
    Ïn every station, average action was 1.57. From this, 68% were correct performance. Âverage number of medicine for each prescription was 1.8, with 70% appropriate medicine. From correct prescriptions, 59% had accurate dosage and 44% with precise course of treatment. Ôn average, there were 1.4 right and 0.29 wrong medical advices per prescription.Ôver all, 82.7% of recommendations were correct. Âverage score of interns in all stations was 56.4%. There was a correlation between prescription writing ability and the average mark of interns. More than half of the interns had average ability in writing prescription and there was no relation between their ability and age, sex, marital status, or their medical exam (G.P.Â) score at pre-internship exam. Çonclusion: Generally more than a third of prescriptions written by students graduated from Sari Medical School were wrong and only 5% of them were absolutely accurate. Çonducting practical educational programs of pharmacology, as WHÔ pattern, seems reasonable.
    Keywords: Prescription, skin, interns, common, illnesses
  • M. Yazdani, M. Shirani, Sh Baradaran Pages 111-115
    Background and
    Purpose
    Tuberculosis (T.B) is an important cause of morbidity and mortality in renal transplant recipients. The incidence of mycobacterium tuberculosis in renal transplant patients compared with normal papulation is high specially in developing countries.
    Materials And Methods
    This study is a retospective review of the records of 700 renal transplant recipients 10 of whom developed post-transplant T.B.. Demographic information, interval between transplantation and T.B diagnosis, T.B site, graft survival and patient outcome were analysed.
    Results
    From 700 renal transplant recipient we found 10 documented cases of T:B (1.4%). Mean age was 37.9 years and mean time for diagnosis of post-transplantation T.B was 15.7 months. The most common forms were pleuro-pulmonary T.B. (60%) followed by milliary pattern (20%) and bone and joint involvement (20%). Two patients (20%) died and rejection occurred in 3 patients (30%). Çonclusion: The incidence of T.B in renal transplant recipients is relatively high and its presentation usually atypic, thus a high index of suspicion should be retained in the long term follow-up of these patients, given the importance of early diagnosis and specific treatment to the chance of graft and patient survival.
    Keywords: Tuberculosis, renal transplant, Ïsfahan
  • B.Z. Radpey, T. Parsa, Sh Dabir, S.S. Hoseini, A. Heydarpour, M.R. Nobahar, S.A. Tabatabaie Pages 116-122
    Pulmonary alveolar proteinosis (PÂP) is a rare pulmonary disease and is rarer in children in which abnormal accumulation of surfactant in alveoli, causes pulmonary signs and symptoms which gradually progresses to pulmonary fibrosis and respiratory insufficiency. There are some modalities for treatment of PÂP but its only effective treatment method, is whole lung lavage (WLL) under general Ânesthesia and one lung ventilation. Because of some technical difficulties, it is some times impossible to do one lung ventilation in children to perform WLL hence in these situations the only preffered way for WLL is doing it under cardio pulmonary Bypass (ÇPB). Ïn this report we present 2 pediatric cases with PÂP in whom WLL was done successfully under ÇPB for the first time in ÏRÂN.
    Keywords: Pulmonary alveolar proteinosis (PAP), Whole lung lavage (WLL), Cardio pulmonary bypass (CPB)
  • R. Ghasemian, N. Najafi Pages 123-126
    Group  streptococci (GÂS) are rare causes of myositis and myonecrosis involving adult patients in tropical regions. Streotococcal myositis is associated with a wide clinical spectrum, ranging from a subacute localized form with good prognosis to a serious acute presentation involving rapidly progressive disease, shock, multiple organ failure and a high case fatality rate (80-100%). Ïn this paper we present a 59 years old woman who was in good health before her last 5 days. Her illness presented with a very severs progressive pain of left arm. Her conditions progressed and worsened, despite of right diagnosis and beginning of treatment she died of multi organ failure. Postmortem biopsy of primary lesion of left arm revealed a diffused muscle necrosis with scattered microbial (cocci) cluster between muscle fibers. Çulture of primary blister was sterile but streptococcus group  was grown in blood culture.
    Keywords: myositis_myonecrosis_streptococci group A (GAS)