بررسی آگاهی پدران و مادران از وضعیت سلامت دندانی و خطر اندوکاردیت در کودکان مبتلا به بیماری های قلبی (بابل 1383)

پیام:
چکیده:
بیان مساله: بیماری های مادر زادی قلب شایع ترین عامل مستعد کننده کودکان به آندوکاردیت عفونی است. از آنجا که، بیماران قلبی، افرادی پر خطر از نظر ابتلا به پوسیدگی دندانی هستند و بیشتر ریزجانداران (میکروارگانیسم های) ایجاد کننده ی اندوکاردیت، استرپتوکوک ها (عامل ایجاد پوسیدگی دندانی) هستند، رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد محیط سالم دندانی در این افراد اهمیتی ویژه دارد. هدف از این پژوهش، بررسی میزان آگاهی پدران و مادران کودکان با بیماری قلبی مستعد به اندوکاردیت درباره ی نیاز و اهمیت به پروفیلاکسی پادزیست پیش از آغاز کار و وضعیت سلامت دندانی این کودکان بود.
مواد و
روش
این بررسی از گونه ی توصیفی تحلیلی و به صورت مقطعی بود، که در آن، نتایج از معاینه های بالینی 84 نفر با دامنه ی سنی 2 تا 17 سال مراجعه کننده به بیمارستان های امیرکلاو شهید بهشتی بابل و تکمیل پرسشنامه از سوی پدران و مادران این افراد به دست آمده است. نتایج به وسیله ی نرم افزار SPSS و آزمون مجذور کای واکاوی شدند.
یافته ها
درصد پدران و مادرانی، که معنای عفونت قلبی (اندوکاردیت) را می دانستند، 9/42 درصد، درصد پدران و مادرانی، که درباره ی رخداد اندوکاردیت پس از اعمال دندانپزشکی آگاه بودند، 1/57 درصد و درصد پدرانی و مادرانی، که درباره ی اهمیت پوشش پادزیست پیش از اعمال خاص دندانپزشکی آگاه بودند، 7/16 درصد و درصد پدران و مادرانی، که درباره ی ارتباط بهداشت دهان و دندان و بروز اندوکاردیت آگاهی داشتند، 7/60 درصد بوده است. 2/51 درصد از کودکان، دست کم یک بار در روز مسواک می زدند و 8/48 درصد اصلا مسواک نمی زدند و یا به گونه ای نامنظم مسواک می زدند. دو و چهاردهم درصد از کودکان، هر شش ماه یک بار به دندانپزشکی مراجعه می کردند، 6/53 درصد مراجعه موقع درد داشتند و 44 درصد، تاکنون به دندانپزشکی مراجعه نکرده اند. درصد افراد بی پوسیدگی دندان 1/26 درصد بوده است. در این کودکان47/2±86/1dmft= و 97/2± 23/2 DMFT= بود.
نتیجه گیری
آگاهی پدران و مادران کودکان قلبی مستعد به اندوکاردیت درباره ی اهمیت سلامت دندانی و نقش آن در پیشگیری از آندوکاردیت عفونی پایین است. درصد افراد بی پوسیدگی در این کودکان ناچیز است و همین امر می تواند این افراد را در برابر آندوکاردیت قرار دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p318035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!