جداسازی ژن اینترفرون گامای بابون زیتونی و طراحی سیستمی نیمه کمی بر اساس PCR رقابتی جهت سنجش بیان این ژن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سالیان متمادی است که از پریمات ها به عنوان نزدیکترین مدل های حیوانی برای بررسی بیماری ها، داروها و واکسن های انسانی استفاده می شود. پریمات ها همچنین میزبان طبیعی رترو ویروس های خانواده STLV/HTLV هستند که از این خانواده HTLV-I یکی از مشکلات بهداشتی استان خراسان نیز می باشد. اخیرا در بابون زیتونی، ویروسی بسیار نزدیک به HTLV-I یافت شده که آن را به عنوان مدلی ایده آل برای مطالعات درمانی این بیماری مطرح نموده است. ابداع روش هایی جهت ارزیابی سایتوکاین های این حیوان، بویژه اینترفرون گاما، اولویت بالایی برای چنین مطالعاتی دارد.
روش بررسی
در این مطالعه چگونگی جداسازی cDNA اینترفرون گاما از سلول های خون محیطی، مقایسه توالی ژنی آن با انسان و سایر پریمات ها، ساختن پلاسمیدهای رقابتی و بالاخره چگونگی سنجش بیان این سایتوکاین مورد بررسی قرار گرفت. به منظور استاندارد کردن نتایج اندازه گیری ها در این روش نیاز به اندازه گیری بیان یک ژن خانگی نیز بود؛ به همین دلیل پلاسمیدی رقابتی برای سنجش بیان ژن گلیسر آلدئید 3 فسفات دهیدروژناز (G3PDH) نیز ساخته شد.
یافته ها
دو توالی جدید مربوط به اینترفرون گاما و G3PDH این بابون در بانک ژن NCBI ثبت گردید. نتایج PCR رقابتی و تحلیل نتایج الکتروفورز یک نمونه از سلول های تک هسته ای خون محیطی این بابون نشان دهنده cDNA 7pg اینترفرون گاما در برابر 0.455pg از G3PDH بود.
نتیجه گیری
با وجود پاره ای تفاوتها بین انترفرون گامای بابون و انسان، ساختار هر دو بسیار مشابه به نظر می رسد. بر اساس روش ارایه شده در این پژوهش، می توان نسبت بیان انترفرون گاما به G3PDHرا برای مقایسه بیان انترفرون گاما بین نمونه های مختلف به کار برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
20
لینک کوتاه:
magiran.com/p324213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!