بررسی نقش گیرنده های HT1A - 5 در هسته های راف خلفی و میانی بر روی علائم سندرم محرومیت از مرفین در موش صحرائی نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از اجرای این تحقیق بررسی نقش برخی از گیرنده های سیستم سروتونرژیک در هسته های راف خلفی (DRN) و میانی (MRN) برروی علایم سندرم محرومیت از مرفین بود.
روش ها
از آزمایشات بر روی ژنهای ویستارنر با محدوده وزنی 225 الی 275 گرم انجام پذیرفت. در گروه کنترل (n=8) تزریقات زیر جلدی مرفین به مدت 9 روز (به ترتیب mg.kg.12h 25, 25, 20, 20, 15, 15, 10, 10,5) انجام گرفته و روز آخر، یک ساعت بعد از اولین تزریق مرفین نالوکسون با دوز 5 mg.kg بصورت داخل صفاق تزریق و بلافاصله ثبت علایم سندرم محرومیت به مدت یک ساعت انجام گرفت. در گروه های sham بعد از کانول گذاری در DRN و MRN بوسیله دستگاه استریوتاکس و پنج روز بعد بعد از ریکاوری ژنها، تزریقات زیر جلدی مرفین شروع و روز نهم، 55 دقیقه بعد از اولین تزریق مرفین، یک تزریق داخل هسته ای از حامل هیدروبرومور -2) -1 متوکسی فنیل) -2) -4] -4- فتالیمیدو) بوتیل[پی پرازین) 1? g1/2min (NAN-190)توسط پمپ اینفیوژن صورت گرفته و 5 دقیقه بعد تزریق نالوکسون و ثبت علایم مشابه گروه قبلی انجام شد. آزمایشات مربوط به گروه های تست نیز همانند گروه های SHAM بود باستثنای اینکه بجای حامل? /?? g1/2min و? /?، ?/? از NAN-190 (انتاگونیست گیرنده های 5-HT1A) به داخل هسته های راف تزریق گردید.
یافته ها
داده های حاصل از آزمیاشات با استفاده از آزمون آماری ONE WAY ANOVA و پس آزمون TUKEY بررسی شد و کاهش معنی داری در بروز برخی علایم سندرم محرومیت(P?.??> در مورد پرش و P?.??> در مورد کشیدن شکم روی زمین و در مورد P?.??> حرکات سگ خیس مانند) در گروه های دریافت کننده NAN-190 نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج حاصله موید آن است که احتمالا یکی از گیرنده های سروتونرژیک دخیل در بروز علایم سندرم محرومیت از مرفین، گیرنده های 5-HT1A موجود در هسته های راف بوده و شاید بتوان بر این اساس راه حلی برای ترک اعتیاد آسانتر معتادان بدست آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p324289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!