ویژگی های فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی زنان معتاد زندانی

چکیده:
غم انگیزترین تراژدی انسان معاصر اعتیار به مواد مخدر است و متاسفانه جوانان عصر حاضر برای فرار از ناملایمات اجتماعی و فاصله طبقاتی و زندگی ماشینی به مواد مخدر پناه برده اند. اعتیاد بلای خانمان سوز و ناگواری است که در جوامع انسانی دارای اثرات جسمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی می باشد. اعتیاد بر مواد مخدر زنان نیز یکی از مسایل کشور است. مشکلات اعتیاد به مواد مخدر تنها به خود زن و خانواده وی محدود نمی شود، بلکه ضربات سنگین اقتصادی و اجتماعی بر پیکر جامعه تحمیل می نماید. از طرفی با شناسایی عوامل خطر می توان از اشاعه اعتیاد و در نتیجه پیدایش عوارض جلوگیری کرد و به اهداف پیشگیری دست یافت.
در این مطالعه توصیفی تعداد 108 زن معتاد زندانی، در زندان اوین که در واقع کل جامعه مورد نظر را تشکیل می دادند. مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آمار توصیفی استفاده شده است.
طبق نتایج به دست آمده میانگین سنی نمونه ها 33.92 سال بود. 25.5 درصد آنان دارای تحصیلات زیر دیپلم و 6.6 دصد آن ها مدرک دانشگاهی داشتند. از نظر بعد خانوار، تعداد افراد خانواده از 2 نفر تا 22 نفر و میزان در آمد خانوادگی آن ها بین 10.000 تا 2.000.000 تومان گزارش شده بود. 50.5 درصد از نمونه ها اظهار داشتند که شخصا تامین کننده درآمد خانواده بوده اند و در 21 درصد، همسران سرپرستی آن ها را بر عهده داشتند. 42 درصد اولین فرد آشنا کننده آن ها با مواد مخدر را همسرانشان اعلام کردند و در 48.1 درصد خانه اولین مکان آشنایی با مواد مخدر گزارش شد.
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش و با در نظر گرفتن این حقیقت که اعتیاد زنان در همه اقشار، گروه ها و طبقات فردی، قومی، فرهنگی و اجتماعی می تواند بروز کند. پیشنهاد می شود که مداخله فعال بخش های مختلف جامعه برای پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان به ویژه در دختران و زنان انجام گیرد. از آنجا که این مطالعه در تهران انجام شد، پینشهاد می شود که پژوهشی مشابه در شهرهای دیگر کشور صورت پذیرد و نتایج به دست آمده با یکدیگر مقایسه شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p329514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!