کارایی اندازه گیری آلفافتوپروتئین و کراتینین مایع مهبلی در تشخیص پارگی کیسه آمنیوتیک

چکیده:
هدف
پارگی زودرس کیسه آب مادر یکی از مشکلات شایع مامایی است و پیش گویی زود هنگام و تشخیص به موقع این عارضه نقش اساسی در کاهش عوارض و درمان این عارضه دارد. به منظور بررسی کارایی و حساسیت میزان کراتی نین (cr) و آلفا فتو پروتئین مایع مبهل (α FP) در شناسایی پارگی زود رس کیسه آب (PROM) یک بررسی آینده نگر در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان اما حسین (ع) انجام گرفت.
روش کار
در این بررسی، کارآزمایی بالینی و از نوع تشخیصی، بر روی112 خانم بین سنین های 37-18 ساله انجام گرفت. در گروه اول 56 خانم حامله 36-22 هفته که با شکایت آبریزش واضع مراجعه کرده بودند قرار گرفتند. و با تشخیص قطعی PROM براساس آزمون مثبت فرن و در گروه دوم 56 خانم حامله طبیعی با سن حاملگی 41-31 هفته بدون هیچ شکایت آبریزش قرار گرفتند. میزان AFP و Cr مایع مهبلی در دو گروه خانمهای PROM، با شکایت آبریزش و فرن مثبت در مقابل خانم های سالم بدون شکایت آبریزش انجام شد. حساسیت، ویژگی، ارزش تشخیصی مثبت و منفی این عوامل در دو گروه با یکدیگر و نیز با آزمون فرن مقایسه گردید. برای به دست آوردن نمونه از روش شستشوی واژن با 5 سی سی آب مقطر استفاده گردیده و سپس نمونه ها با آزمایشگاه جهت اندازه گیری AFP و Cr ارسال می گردید.
نتایج
میانگین سن حاملگی در هنگام مراجعه در گروه مورد 32.07 ± 5.6 هفته و در گروه کنترل 36.46 ± 5.5 هفته حاملگی بوده است. میزان آلفا فتوپروتئین در گروه مورد 24.76 ± 23.0 Iu/ml و در گروه شاهد 3.00 ± 3.8 Iu/ml بوده است (Pvalue<0.001) میزان کراتی نین در دو گروه به ترتیب 0.52 ±1.1 mg/dl و 0.32 ±0.4 mg/dl بوده است که تفاوت محسوسی با یکدیگر نداشته است، حساسیت AFP در تشخیص پارگی کیسه آب 100% و ویژگی آن 100% بود. در حالی که، حساسیت کراتی نین 14% و ویژگی آن 96.2% بود هاست. ارزش پیش گویی کننده مثبت در AFP 98.2 % و ارزش پیش گویی کننده منفی آن 100% بوده است. ارزش پیشگویی کننده مثبت در کراتی نین 80% و ارزش پیش گویی منفی 51.51% بوده است. مقادیر فوق در مورد آزمون فرن به ترتیب شامل حساسیت 100% ویژگی 88.6% پیش گویی مثبت 90.2% و منفی 100% بود.
نتیجه گیری
AFP یک روش تشخیصی با قدرت بالا در تشخیص زودرس پارگی کیسه آب است. با به کار بردن این روش تشخیصی ارزشمند میتوان جلوی عوارض مرگبار PROM را گرفت و با درمان به موقع این عارضه پیامدهای خطرناک کاهش میابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p331929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!