ارتباط سطوح مختلف هموگلوبین مادری با وزن نوزاد، وزن جفت و نسبت جفتی

چکیده:
هدف
وزن بالای جفت و نسبت وزن جفت به وزن نوزاد هر دو به عنوان عوامل پیش بینی کننده فشار خون بالا در دوران بزرگسالی می باشند که هر دوی این عوامل وابسته به سطح پایین هموگلوبین مادر و کاهش در متوسط حجم سلولی می باشند. به همین دلیل در این مطالعه هدف اصلی بررسی ارتباط سطوح مختلف هموگلوبین مادری با وزن نوزاد، وزن جفت و نسبت این دو بود.
روش کار
این مطالعه آینده نگر در 500 خانم حامله در شهرستان سمنان از تاریخ شهریور 82 به مدت یک سال که برای زایمان به بیمارستان امیرالمومنین مراجعه کرده بودند انجام شد.. سطح هموگلوبین مادر در سه ماه اول در طول مراقبتهای قبل تولد و در هنگام زایمان به روش coulter انجام شد وزن نوزاد و جفت در زمان زایمان اندازه گیری شد. بیماران با بیماری سیستمیک، سابقه مصرف سیگار، پلی یا الیگوهیدرآمنیوس، مشکلات جفتی، دو قلویی یا چند قلویی، ناهنجاری مادرزادیی و فشار خون بالا از مطالعه حذف شدند. برای تعیین این ارتباط از رگرسیون آماری چند مرحله ای استفاده شد و p<0.05 به عنوان معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
با استفاده از آزمون کروسکال - والیس و تجزیه و تحلیل داده ها دیده شد که حداقل وزن نوزاد با غلظت هموگلوبین کمتر از 10gr/dl در حاملگی (p=0.1) و سن کمتر از 25 سالگی مادر همراه است. (p=0.0007) حداکثر وزن جفت در خانمهای با تعداد زایمان سه و چهار (p=0.005) همراه بود و حداکثر نسبت جفتی در غلظت هموگلوبین 9-9/9 gr/dl در سه ماهه سوم همراه می باشد (p=0.001)
نتیجه گیری
با استفاده از رگرسیون چند مرحله ای ما متوجه یک ارتباط مثبت بین وزن تولد و سطح هموگلوبین مادر در اواخر حاملگیp=0.0179)) و هم چنین ارتباط مثبت بین وزن جفت و تعداد زایمان شدیم P=0.0008)) از طرفی یک ارتباط منفی بین نسبت جفتی با سطح هموگلوبین مادری در سه ماهه اول وجود داشت (p=0.003
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p331937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!