مطالعه گذشته نگر ارزش رادیوگرافی در تشخیص عوارض و بیماری های تک سمی ها

پیام:
چکیده:
هدف
تعیین فراوانی عوارض و بیماری های مختلف تک سمی های ارجاعی به بخش رادیولوژی، بیمارستان تخصصی دامپزشکی شهر کیان و تاثیر عوامل نژاد، سن و جنس دام بر میزان وقوع این عوارض و بیماری ها.
طرح: مطالعه گذشته نگر.
حیوانات: تعداد 32 راس اسب، 7 راس الاغ و 5 راس قاطر ارجاعی به بخش رادیولوژی.
روش
تعداد 107 رادیوگراف مربوط به تک سمی های 75) مورد اسب، 17 مورد الاغ و 15 مورد قاطر) ارجاعی به بخش رادیولوژی بیمارستان مربوط به یک دوره 4 ساله (از خرداد سال 1377 تا مرداد ماه (1381 مورد مطالعه و ارزیابی گذشته نگر قرار گرفت. رادیوگراف ها از نظر عوارض موجود و اثر عوامل نژاد، سن، جنس و محل عارضه مورد بررسی قرار گرفتند و اطلاعات در جداول خاصی به تفکیک فراوانی بیماری، سن، جنس، نژاد و محل عارضه درج گردید.
نتایج
بیماری ها و عواض مشاهده شده شامل شکستگی ها، برآمدگی های استخوانی (Exostosis)، عفونت استخوانی (استتومیلیت)، استئوآرتروز، آرتریت، سندرم ناویکولار، پنومونی، هیپرواسکولاریزاسیون ریوی، تورم بافت نرم، لامینایتیس، بیماری جیوب حلقی، آبسه و کلسیفیکاسیون بودند. شایع ترین عوارض مشاهده شده در اسب های ارجاعی شکستگی و برآمدگی های استخوانی هر یک به میزان 18.18 درصد بودند. بیشترین عوارض در ناحیه بندهای انگشت در اسب 31.25 درصد تشخیص داده شد. از میان عوارض اسکلتی و مفصلی در اسب، برآمدگی های استخوانی با فراوانی 25 درصد و شکستگی کامل از نوع خرد شدگی با فراوانی 18.75 درصد به ترتیب رتبه های اول و دوم را دارا بودند. در الاغ شکستگی و بیماری جیوب حلقی با فراوانی یکسان 25 درصد و در قاطر نیز سه عارضه شکستگی 60) درصد(، برآمدگی های استخوانی 20) درصد) و تورم بافت نرم 20) درصد) مشاهده شد.
نتیجه گیری
این مطالعه قابلیت های رادیوگرافی را در تشخیص عوارض و بیماری های مختلف و همچنین درصد احتمال وقوع آن ها را بر اساس تاثیر عوامل جنس، نژاد، سن و محل عارضه در نواحی مختلف بدن تک سمی ها در محل مورد مطالعه نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
357
لینک کوتاه:
magiran.com/p332970 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!