فاصله گذاری بین بارداری و سرانجام بارداری در خانمهای مراجعه کننده به زایشگاه های بندرعباس در سال 81-1380

پیام:
چکیده:
مقدمه
فاصله گذاری مناسب بین فرزندان باعث افزایش سلامت مادر می گردد و او را قادر می سازد تا زمانی باردار شود که آمادگی لازم را دارا باشد. هدف این مطالعه بررسی فاصله بارداری و سرانجام بارداری در خانمهای مراجعه کننده به زایشگاه های بندرعباس می باشد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی 1093 زن حامله تک قلو که سابقه زایمان قبلی داشتند و جهت زایمان به زایشگاه های شهر بندرعباس مراجعه کرده اند بطور تصادفی انتخاب و از نظر مراقبتهای دوران بارداری، سقط، پره اکلامپسی، خونریزی اواخر بارداری، زایمان پیش از موعد، نوع زایمان، مرده زایی و وزن کم زمان تولد مورد بررسی قرار گرفتند. سپس نتایج با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج
بررسی انجام شده نشان می دهد که فاصله کوتاه بین بارداری (کمتر از 12 ماه) و طولانی (بیشتر از 60 ماه) به ترتیب 13.8 درصد و 32.1 درصد بود. بیشترین نمونه ها در فواصل بارداری کمتر از 12 ماه (39.7 درصد) در گروه سنی 25–21 سال و بیشترین نمونه ها در فاصله بارداری بیش از 60 ماه (36.8 درصد) در گروه سنی 30–26 سال مشاهده گردید. در این مطالعه فقط بین سن و فاصله بین بارداری ارتباط معنی داری دیده شد (P<0.05). در بین افرادی که برای مراقبتهای دوران بارداری مراجعه نداشتند (30.77 درصد) یعنی بیشترین میزان مربوط به فاصله بارداری 48–37 ماه بود.
نتیجه گیری
در زنان با فاصله بارداری کمتر از 12 ماه میزان پلاسنتا پرویا، مرده زایی، زایمان پیش از موعد و وزن کم زمان تولد بیشتر بود و در زنان با فاصله بارداری بیشتر از 60 ماه خطر پره اکلامپسی افزایش داشت. فاصله کوتاه بین بارداری (کمتر از 12 ماه) و طولانی (بیشتر از 60 ماه) همراه با افزایش خطر برای مادر و جنین می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
197
لینک کوتاه:
magiran.com/p334246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!