تغییرات کروموزومی در تخمکهای لقاح نیافته در لقاح آزمایشگاهی

چکیده:
هدف
بررسی سیتوژنتیکی تخمکهای لقاح نیافته با روش های لقاح آزمایشگاهیIn Vitro Fertilization) (IVF: و تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI: Intra Cytoplasmic Sperm Injection) به منظور تعیین فراوانی و انواع ناهنجاری های کروموزومی موثر در عدم لقاح تخمک
مواد و روش ها
تعداد 364 تخمک از 101 بیمار نابارور مراجعه کننده به پژوهشکده رویان که 48-46 ساعت پس از مجاورت یا تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم لقاح نیافته بودند، بررسی شد. از این تعداد 91 تخمک در روش IVF و 273 تخمک در روش ICSI لقاح نیافته بود. به منظور تهیه متافاز، قشر شفاف تخمکها با استفاده از محلول اسیدتایرود برداشته شد و سپس تحت تاثیر شوک هیپوتونیک قرار گرفت. تخمکها به طور تدریجی در محلولهای تثبیت کننده شامل متانول، اسید استیک و آب مقطر تثبیت شدند و با روش air-dry تارکووسکی لام تهیه شد. لامها با محلول گیمسای 10 درصد رنگ آمیزی و با میکروسکوپ نوری با بزرگنمایی1000× بررسی شدند.
یافته ها
به طور کلی 39 درصد از تخمکهای بررسی شده هاپلویید و 61 درصد آنیوپلویید بودند. انواع دیگری از ناهنجاری های کروموزومی مانند ناهنجاری های ساختاری (5.2 درصد)، پلی پلوییدی (2.81 درصد) و تراکم پیش رس کروموزومهای اسپرم (PCC: Premature Chromosome Condensation) (24.3 درصد)، چسبندگی کروموزومهای تخمک (5.8 درصد) و عدم تراکم کروماتین تخمکها (6.6 درصد) نیز مشاهده شد. تفاوت معنی داری بین فراوانی انواع ناهنجاری های کروموزومی در تخمکهای لقاح نیافته در روش های IVF و ICSI مشاهده نشد. تنها فراوانی PCC کروموزومهای اسپرم در روش ICSI با تفاوت آماری معنی دار بیش از روش IVF (P<0.01) بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که بروز ناهنجاری های کروموزومی از دلایل عمده عدم لقاح تخمکها در هر یک از روش های IVF و ICSI است. رخداد ناهنجاری های کروموزومی به عوامل متعددی همچون جدا نشدن کروموزومها در هنگام تقسیم آنافازی که عامل اصلی ایجاد آنیوپلوییدی است، عوامل شیمیایی و فیزیکی، هورمونی و زمینه ژنتیکی فرد بستگی دارد. از این رو فراوانی رخداد هر یک از این ناهنجاری ها در جوامع مختلف متفاوت است. نتایج نشان می دهد که آنیوپلوییدی عامل اصلی عدم لقاح آزمایشگاهی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p3381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!