شیوع پوسیدگی دوران شیرخوارگی و عوامل مهم در کودکان 4-2 ساله

چکیده:
مقدمه
پوسیدگی دوران شیرخوارگی گونه ای از پوسیدگی های وسیع و پیشرونده می باشد که دندان های شیری کودکان را درگیر می کند و عادت تغذیه طولانی مدت با شیر مادر یا شیشه شیر در اتیولوژی آن مطرح است. این پوسیدگی از الگوی خاصی پیروی می کند، و ثنایاهای فک بالا بیشترین درگیری را نشان می دهند. از عوارض آن ایجاد درد، عفونت، مشکلات تغذیه ای برای کودک و هزینه بالای درمان های دندانپزشکی میباشد.
هدف
هدف از این تحقیق تعیین شیوع پوسیدگی دوران شیرخوارگی و عوامل همراه در کودکان 4-2 ساله شهرستان تالش در سال 1382.
مواد و روش ها
تحقیق به روش مقطعی انجام گرفت. نمونه ها شامل261 کودک 4-2 ساله بودند که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. روش جمع آوری داده ها استفاده از پرسشنامه ای حاوی اطلاعات دموگرافیک و عادات تغذیه ای و بهداشتی کودک و همچنین معاینه دندان ها می باشد. معیار تشخیص پوسیدگی دوران شیرخوارگی، وجود حداقل دو دندان ثنایای پوسیده در فک بالا می باشد. در کنار آن وضعیت dmft (تعداد دندان های پوسیده، کشیده شده، پرشده) نیز تعیین گردید. سپس داده ها وارد نرم افزار SPSS 11.5 شده و با استفاده از آزمون آماری X2 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
تحقیق نشان داد که در جامعه مورد بررسی شیوع پوسیدگی دوران شیرخوارگی 28% می باشد. جنسیت، تحصیلات والدین، نحوه مسواک زدن، مصرف مایعات شیرین با شیشه، تمیز کردن دهان پس از مصرف شیر یا مایعات شیرین و مصرف تنقلات ارتباط معنی داری با پوسیدگی دوران شیرخوارگی نشان داد(P<0.05). ولی ارتباط معنی داری بین تغذیه با شیشه شیر یا شیر مادر، مصرف شیر در شب، مصرف پستانک و نحوه مراجعه به دندانپزشک با پوسیدگی دوران شیرخوارگی بدست نیامد.
36.4% از کودکان مورد مطالعه فاقد پوسیدگی (Caries Free) بودند. میانگین dmft در کودکان دارای پوسیدگی دوران شیرخوارگی 7.86 و در کودکان دیگر 1.79 بود (P<0.05).
نتیجه گیری
تحقیق نشان داد که پوسیدگی دوران شیرخوارگی در شهرستان تالش از شیوع بالایی برخوردار است نیاز به آموزش هر چه بیشتر والدین در مورد کنترل عوامل همراه و دخیل در ایجاد این مشکل آشکار می گردد
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p339595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!