بررسی ارتباط MHC-I و ICAM-1 در بیماران مبتلا به سرطان پستان و مقایسه آن با موارد هیپرپلازی خوش خیم پستان در زنان 65-35 ساله به روش ایمیونوفلورسانس

چکیده:
زمینه و هدف
مولکول های MHC کلاس یک(کمپلکس اصلی سازگارنسجی) و ICAM-I(مولکول های چسبان داخل سلولی) نقش اساسی در بروز پاسخ های ایمنی دارند. طی مطالعات انجام شده مشخص شده است که میزان بروز این مولکول ها باعث تغییر و یا پیشرفت سلول های سرطانی از جمله سرطان های کلیه و پروستات می گردد و به طور قابل توجهی با تومورزایی، پیشرفت تومور و در نهایت متاستاز سلول های سرطانی ارتباط دارد. هدف از این مطالعه براساس این فرضیه است که احتمالا کاهش یا عدم بروز آنتی ژن های سطحی MHC کلاس یک و مولکول های محرک ICAM-I روی سلول های سرطانی پستان، مسوول پیشرفت یا متاستاز سرطان پستان می باشد.
روش بررسی
بیست و پنج نمونه از بافت سرطان پستان و بیست و پنج نمونه از بافت تومور خوش خیم بیماران مبتلا، در محدوده سنی 65-35 ساله جهت مطالعه بروز میزان مولکول های MHC کلاس یک و ICAM-1 جمع آوری گردید. از نمونه ها بیوپسی تهیه و در ادامه از رنگ آمیزی ایمیونوفلورسنت غیرمستقیم و هماتوکسیلین ائوزین استفاده شد.
یافته ها
در بررسی های ایمیونوهیستوکمیکال و آنالیز پاتولوژیکی(جهت تعیین بدخیمی و درجه بیماری) از سلول های سرطانی در مقایسه با گروه کنترل که از سلول های بافت خوش خیم پستان تهیه شده بود، تنظیم منفی ابراز مولکول های سطحی MHC-1 و ICAM-1 در سطح سلول های سرطانی پستان مشاهده شد. نتایج با استفاده از برنامه SPSS آنالیز آماری گردید و در آز‍مون t-test با تعیین میانگین و انحراف معیار تفاوت ها، اختلاف معنی داری مشاهده گردید(p<001/0).
نتیجه گیری
به طور کلی کاهش هر چه بیش تر مولکول های سطحی MHC-1 و ICAM-1 بر سطح سلول های سرطانی پستان و بافت زمینه ای پیرامون با پیشرفت درجه بدخیمی همراه است که در نتیجه باعث رشد تومور می گردد. بنابراین کاهش یا عدم بروز مولکول های MHC-1 و ICAM-1 در سطح سلول های سرطانی پستان زنان، مسوول پیشرفت تومور بدخیم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p342187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!