بررسی میزان آنزیم آدنوزین دامیناز در انواع پلورال افیوژن لنفوسیتی در بیمارستان های فیروزگر و رسول اکرم (ص)

چکیده:
زمینه و هدف
آنزیم آدنوزین دآمیناز در تشخیص پلورال افیوژن سلی به کار می رود. با توجه به این واقعیت که در کشورهایی که شیوع سل در آن ها زیاد است، تست ADA از حساسیت و ویژگی زیادی برخوردار بوده و به همین علت نقش مهمی در بررسی های تشخیصی پلورال افیوژن های لنفوسیتی اگزوداتیو دارد و در عین حال این تست ارزان و از نظر اقتصادی به صرفه است. در ایران در رابطه با استفاده از این تست در تشخیص انواع پلورال افیوژن های لنفوسیتی، هیچ گونه تحقیقی صورت نگرفته است. در این مطالعه، به منظور تعیین ارزش تشخیصی آنزیم ADA در تشخیص انواع پلورال افیوژن های لنفوسیتی، میزان این آنزیم را در انواع نمونه های افیوژن مورد مقایسه قرار دادیم و هم چنین نتایج را با کشت مایع پلور و بیوپسی نیز مقایسه کردیم.
روش بررسی
65 نمونه مایع پلورال لنفوسیتی(تعداد لنفوسیت ها بیش از 50%) بررسی شدند که شامل 25 مورد افیوژن ناشی از سل، 13 نفر مبتلا به ترومبوآمبولی ریوی، افیوژن های بدخیم 17 مورد، افیوژن های ناشی از CHF 5 مورد، افیوژن های مربوط به PTE 13 نفر و 2 مورد نمونه ناشی از CABG بودند. در همه بیماران میزان آنزیم ADA اندازه گیری شد و نتایج آن توسط تست Pearson Chi Square بررسی گردید.
یافته ها
مقدار ADA به سطح تشخیصی برای سل(45u/l) برای 22 مورد بوده است. این نتایج در دو بیمار مبتلا به بدخیمی و دو بیمار مبتلا به پنومونی مشاهده گردید. در بقیه بیماران، میزان این آنزیم کمتر از 45u/l گزارش گردید. حساسیت و ویژگی تست ADA در تشخیص پلورال افیوژن سلی به ترتیب 88درصد و 90درصد محاسبه گردید. به منظور افتراق معنی دار در مثبت بودن تست ADA در پلورال افیوژن سلی و غیرسلی تست Pearson Chi square کار رفت و 005/0>p گزارش گردید.
نتیجه گیری
سطح آنزیم ADA در پلورال افیوژن های نفوسیتی غیرسلی به ندرت از میزان تشخیصی در نظر گرفته شده برای سل(45u/L) بالاتر می رود، و با توجه به تست Pearson Chi Square ارتباط معنی داری بین سطح آنزیم ADA در پلورال افیوژن سلی با سایر پلورال افیوژن های لنفوسیتی ناشی از علل دیگر وجود دارد(P<0.005). بنابراین می توان از این تست به عنوان یک تست تشخیصی در پلورال افیوژن های لنفوسیتی ناشی از سل استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p342218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!