بررسی مقایسه ای سرولوژی اریون در کودکان مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی و کودکان غیر مبتلا

چکیده:
زمینه و هدف
اریون در ایران آندمیک است. به علت بالا بودن درصد افراد غیرواکسینه جوان (کمتر از 15 سال) در ایران، احتمالا بروز اریون و عوارض آن در مقایسه با کشورهای توسعه یافته قبل از واکسیناسیون عمومی بیشتر است. هدف از این تحقیق تعیین نقش اریون در کری عصبی کودکان بوده است.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی توصیفی در سال های 1382-1381 بر روی 87 کودک حداکثر تا 14 سال مبتلا به کری عصبی و 30 کودک شاهد در بخش کودکان و گوش و حلق و بینی بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران انجام گرفت. در نمونه خون کودکان، وجود IgM و IgG اختصاصی اریون به روش الیزا بررسی شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد تحت بررسی، 9/27±8/39 ماه و 6/60 درصد پسر و 4/39 درصد دختر بودند. گروه سنی 3 تا 5 سال بیشترین فراوانی(5/51%) و سن بالاتر از 10 سال کمترین فراوانی را داشتند. عفونت حاد اریون(IgM) در 3/8درصد و ایمنی قبلی به اریون(IgG) در 1/24درصد کل موارد دیده شد. بیشترین فراوانی عفونت حاد اریون IgM) مثبت) در گروه سنی 3 تا 5 سال بود و در گروه های سنی مختلف تفاوت نداشت(p=0.11) بیشترین فراوانی ایمنی قبلی اریون IgG) مثبت) در گروه سنی 5-3 سال و در گروه های سنی مختلف متفاوت بود(p=0.05) ابتلا به عفونت حاد(IgM) و قبلی اریون(IgG) به جز میانگین سن کودکان (p=0.015; 0.013)، در گروه بیمار و شاهد و دو جنس تفاوتی با گروه غیرمبتلا نداشت (p=1; 0.4) درصد کل کودکان فاقد ایمنی به اریون بودند. 24درصد کودکان با کاهش شنوایی (مانند کودکان سالم) ایمنی به اریون داشتند. 8/8 درصد کودکان 3 تا 5 سال گروه بیمار در مقایسه با 8/6 درصد گروه شاهد، مبتلا به عفونت حاد اریون بودند (p=0.11) اما ایمنی قبلی به اریون در گروه بیمار کمتر از شاهد بود (p=0.04).
نتیجه گیری
بنابراین عفونت اریون در کودکان 3 تا 5 سال مبتلا به کاهش شنوایی عصبی شایع تر و مهم تر از سایر سنین است. چون با افزایش سن ابتلا به اریون، احتمال بروز کاهش شنوایی عصبی هم افزایش خواهد یافت. پیشگیری از اریون با واکسن موثر و ارزان اریون کمک کننده است. بنابراین با انجام واکسیناسیون وسیع اریون در جمعیت کمتر از 20 سال، می توان هزینه ابتلا به اریون و عوارض آن را کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p342223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!